Wat zijn 3 keerpunten uit de 2e wereldoorlog?

Toegevoegd na 39 seconden:
1 of 2 (of meer) is ook goed.

Alvast bedankt.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
24.3K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je hebt al goede Antw daarom nog een opmerking . Stagnatie van het oost front , dus de Duitse blitz krieg (snel aanvallen met de tanks ) volkomen vast liep . In de Russische winter . Stalingrad ! De om singeling en verovering van een stad niet lukte. D day , de invasie bij Normandië en natuurlijk Afrika dat rommel onoverwinnelijk gedacht toch verloor van de gealieerden en daarmee ook Italië kwetsbaar werd . Maar moreel , de lucht slag boven Engeland eerst werd Engeland /Londen constant gebombardeerd , toen werden de rollen omgedraaid , dat hakte er erg in bij de Duitsers .

Het beste antwoord

In gevechten en operaties zou je kunnen zeggen dat het tij keerde bij:

1. de slag om Engeland : Duitsland verliest hierbij zijn superioriteit in de lucht. Deze eerste overwinning van de RAF op de Duitse Luftwaffe heeft de Duitse invasie van Engeland voorkomen.
Dit was ook de eerste grote overwinning op de Duitsers sinds het begin van de oorlog.
Hierdoor konden geallieerden Engeland gebruiken voor het verzamelen van troepen die later bij D-Day in Frankrijk voet op het Europese vaste land zouden zetten.
Daarom is deze luchtoorlog het keerpunt en niet D-Day. D-Day is namelijk een gevolg van o.a. deze overwinning.

2. El Alamein : eerste grote overwinning van de geallieerde grondtroepen op het nazibolwerk waarbij de opmars van de Nazies in Afrika wordt gestopt en teruggedrongen.
Hierna werd Noord-Afrika verzamelpunt voor geallieerde troepen om als springplank te dienen voor de invasie in Sicilië en daarna de rest van Italië.
Omdat de Britten en de Amerikanen als in Italië waren, werden Duitse troepen die voor rust en recreatie naar Italië waren gestuurd (om uit te rusten van gevechten aan het oostfront) bezig gehouden door de geallieerde aanwezigheid daar (zie punt 2). Deze Duitse troepen konden dan ook niet meer aan het oostfront gebruikt worden, nog ingezet worden bij de Atlantic Wall.

3. Stalingrad : het Duitse offensief in het oosten wordt gestopt en er worden hele divisies in de pan gehakt, waardoor de weg naar Berlijn vanuit het oosten open komt te liggen.

Voor Europa waren dat de 3 belangrijkste keerpunten.
Voor de oorlog tegen Japan zou je kunnen zeggen:

1.) de slag om Midway: hierbij werden alle, op 1 na, Japanse vliegdekschepen vernietigd. Daarmee had Japan de luchtsteun die zij nodig hadden bij hun veldtocht (of beter gezegd: bij het eland hoppen) verloren.
Pearl Harbor was geen keerpunt, dit was voor de USA gewoon het begin van de oorlog. Het grote geluk dat alle vliegkampschepen niet in de haven lagen heeft ervoor gezorgd dat de zeeslag bij Midway, die voor een groot gedeelte werd uitgevochten met vliegtuigen de eerste grote nederlaag voor de Japanse keizerlijke oorlogsvloot werd.
Hierdoor werd het mogelijk voor de geallieerde troepen troepen om eiland voor eiland aan te vallen vanuit de lucht, manschappen daar af te zetten en deze eilanden te heroveren op de Japanse onderdrukker.

3.) Het afwerpen van de atoombommen: hoewel een gruwelijk wapen, kan gezegd worden dat deze de overgave van Japan bewerkstelligd heeft.

Toegevoegd na 1 minuut:
Het laatste punt is 2.)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Engeland was geen keerpunt, het was gewoon een mislukte aanval. De Engelse werden wel bover na die aanval maar het hadden geen effect op het verloop van de oorlog.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Bover=bozer

Andere antwoorden (7)

D Day op 5 juni 1944 in Normandië (Frankrijk)

Toegevoegd na 35 seconden:
Sorry: 6 juni!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt.
De deelname van de USA aan de oorlog lijkt me er wel één.
En de vergissing die Duitsland maakte ,door de Sovjet Unie aan te vallen, is een andere.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt.
De geallieerden hadden penicilline, daardoor betere gewondenhulp, dit was zeker een voordeel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk niet dat de geallieerden de oorlog verloren hadden als ze penicilline niet in hun bezit hadden. Maar toch bedankt ;)
Dit heb ik uit de Wikipedia gehaald:

De Slag om Stalingrad (Russisch: Сталинградская битва; Stalingradskaja bitva, Duits: Schlacht von Stalingrad) (23 augustus 1942 - 2 februari 1943), wordt door velen als keerpunt van de Tweede Wereldoorlog beschouwd. Een compleet Duits leger werd aan de rivier de Wolga verslagen door het Rode Leger, dat nog maar enkele maanden eerder nagenoeg overwonnen leek. Stalingrad (het huidige Wolgograd) werd het symbool voor de wederopstanding van het Rode Leger en gaf het Duitse moreel een geweldige klap; in brede lagen van de bevolking drong door dat de oorlog wel eens slecht zou kunnen aflopen voor Duitsland; het naziregime zag voortaan af van 'kanonnen én boter'-propaganda en riep na afloop van de slag het volk op tot een totale oorlog..
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt! Nog een vraagje: Wat is 'kanonnen én boter' -propaganda?
zondag
12 jaar geleden
Goebbels heeft in 1936 een rede gehouden waarin hij verklaarde dat Duitsland beter óók kanonnen naast boter kon produceren. Wapens waren dus eigenlijk belangrijker dan eten in zijn optiek. Na de slag om Stalingrad kwamen de nazi's op die stellingname terug..
Het verliezen van de battle of brittain. De Duitse luchtmacht verloor de slag in de lucht waardoor er geen invasie in Engeland kon plaatsvinden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De aanval op pearl harbor door de japanners, hierdoor werden de verenigde staten bij de oorlog betrokken.
De toepassing van radar door de geallieerden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt.
De 3 keerpunten zijn:
Voor de Westelijke AS (Duitsland en Italië+ diens bondgenoten)=
1. El Alemain
2. Stalingrad
Voor de Oostelijke AS (Japan)=
1. Midway