Welke factoren leidden tot de onafhankelijkheid van de Nederlandse gewesten?

16e eeuw

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Antwoorden (1)

Spreken over de Nederlandse gewesten is wat onduidelijk. Er zijn op dat moment in de Lage Landen 17 gewesten, waarvan 7 in het Noorden. Deze gewesten opereerden in feite allemaal als zelfstandige staatjes. Toen deze allemaal in het Heilige Roomse Rijk kwamen (Onder Karel V) probeerde deze de boel te centraliseren. Dat werd niet erg gewaardeerd. Bovendien werd de zogenaamde '10e penning', een belasting op handel, niet gewaardeerd. Een ander probleem was de religie. Niet-katholieken werden vervolgd. Dat werd in het vrij tolerante 'Nederland' niet gewaardeerd. In 1568 begonnen de gevechten, waarna men zich met het 'Plakkaat der Verlatinghe' onafhankelijk verklaarde, met de Unie van Utrecht. Deze bestond uit de Noordelijke gewesten (Brabant en Limburg níét! Drenthe telde niet mee) en een aantal Vlaamse steden. Vanaf dat moment (Op een aantal pogingen met mislukte vorsten na) waren de gewesten een Republiek. Dat betekend niet dat de gewesten echt een eenheid waren, besluitvorming was vrijwel onmogelijk, maar desondanks waren zij wél onafhankelijk als republiek. Bij de Vrede van Westfalen in 1648 werd de Republiek erkend. (De vrede werd getekend in Münster, maar de erkenning vond plaats in Westfalen)