wat waren de eerste bewoners van het huidige europa?

Toegevoegd na 2 minuten:
Waren de Friezen de eerste bewoners van noordelijker europa of waren dat de scandinaven?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.5K

Antwoorden (2)

De eerste bewoners van Europa komen waarschijnlijk uit Afrika waar men veronderstelt dat daar de bakermat van de mensheid is terug te vinden. In die optie is het zeker niet uit te sluiten dat Friesland eerder werd bezocht en bewoond en vervolgens de Scandinavische ruimtes.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zie de bijgevoegde link, als je naar de enorme tijdspanne kijkt is men ongeveer gelijktijdig begonnen in wat nu Nederland heet en wat nu Scandinavië is.

Maar: "Het gebied van het huidige Nederland: Dit gebied is al vele tienduizenden jaren door de mens bewoond, tenminste de droge kuststroken en de hoge zandgronden. Deze periode, tot en met de ijstijd (± 10.000 v.Chr), wordt de 'oude steentijd' (paleolithicum) genoemd. De oudste in Nederland teruggevonden archeologische sporen (in de grindlagen bij Maastricht van Neanderthalers, een vroege zijtak van de moderne mens Homo Sapiens) zijn 250.000 tot 350.000 jaar oud."

En: "Denemarken: De oudste bewoningssporen stammen uit het laat-glaciaal, kort na het terugtrekken van het front van het landijs, dat in de Weichsel-ijstijd het grootste deel van het land bedekte."

Het lijkt er dus wel op dat het 'huidige Nederland' eerder bewoont werd want Zweden kwam nog na Denemarken.

Maar we hebben Finland nog: "In 1996 moest de mening van geen bewoning tot na de laatste ijstijd worden herzien toen door mensenhand bewerkte stenen uit de vroeg Paleolithische periode werden gevonden in een grot, Susiluola, in de zuid Ostrobothnische gemeente Kristinestad. Geologen waren bezig om voor de grondbezitter de grot uit te graven om deze als toeristenattractie te kunnen gebruiken.
De resultaten van archeologische uitgravingen suggereerden tot dusver dat er al meer dan 100.000jaar geleden mensen in Susiluola leefden, tijdens één of misschien twee van de interglaciale periodes. De interpretatie van de ontdekkingen is tot op heden niet voltooid, maar de archeologische en geologische exploratie van de plaats gaat nog verder. http://finlandsite.nl/finlandsite/finland/inhoud/e107_plugins/content/content.php?content.7

Lastige materie dus....