Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Is dit een ouderwetse speerpunt ?

Volgen mij is het materiaal koper of brons.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
694
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik zie geen speerpunt
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hij doet de foto's er niet bij zetten ik ga het weer even proberen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ik zie nu wel een zwart vlak, als ik er op klik dan komt de foto te voorschijn :-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik weet het niet. Als je plaatjes van speerpunten zoekt op google vind je niks wat er op lijkt. En deze is zo ornamentaal dat ik me afvraag of hij ooit wel echt gebruikt is. Het ziet er ook niet uit alsof hij echt goed aan het hout te bevestigen is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Waar normaal gesproken de stok in zou gaan is het met 3 bogen er overheen dicht gemaakt.
Dan denk ik ook dat het een decoratie stuk is ?
Maar wat is dan de benaming voor dit soort ?

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (3)

Een speerpunt is het zeker niet, gezien het bewerkte stuk er achter.
Het lijkt meer op een dolk, of wat prozaïscher, op een briefopener.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het is moeilijk te zien op de foto, maar het zou ook de top van een hellebaard (steek en slagwapen) kunnen zijn. Er zou dan een soort van bijl bij hebben gezeten, maar die is wellicht verloren gegaan. Soms waren hellebaarden decoratief gemaakt, dus dat zou kunnen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het is geen hellebaard, dat was om te steken(puntig), trekken(haak) en slaan(bijl).
Of het brons of koper is kan je (ook) zelf uitzoeken. Het zal wellicht brons zijn. Koper is roodkleurig. Geel koper is messing(legering) en te zacht. Ik denk aan een toneelattribuut, gezien de maskerade om het handvat. Een dramatische dolk dus. Weinig waarde.

Toegevoegd na 2 minuten:
Geen speerpunt. Er is geen mogelijkheid om er een lichaam(de stok) aan te bevestigen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding