Wat is een muntje uit de VOC uit 1736 waard?

Het muntje heeft mijn vader meer dan 20 jaar geleden op de zeebodem gevonden. Welk land weet ik niet precies. Het muntje heeft voorop groot VOC staan met 2 sterretjes en een ander apart figuurtje er boven. Onder 'VOC' staat duidelijk 1736. Op de achterkant staan een soort vierkantje met een leeuw erin die in de golven staat. boven dit vierkantje staat een kroontje. Ik heb wat research gedaan en het is een VOC 1 Duit Zeeland Nederlands-Indië. Er zit wat aanslag op door de zee, wat ik nog niet heb schoongemaakt. Er zit een klein beetje slijtage op, maar de belangrijke detail zijn zeer goed zichtbaar.

Heeft iemand enig idee hoeveel zo'n muntje waard kan zijn? En of er onder de verzamelaars veel vraag naar is?

Zoja, zal ik hem dan verkopen, of moet ik wachten zodat de waarde stijgt?
Ik ben zelf 16, dus ik kan nog heel lang wachten.

Het muntje op de afbeelding is niet de mijne, maar is helemaal gelijk er aan qua details. Alleen het jaartal is dus anders en er zit wat groene aanslag op van de zee.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
8.2K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bel naar een historisch museum, die wil dan.misschien een afspraak met je maken, en dan wil het museum het van.je kopen.

Antwoorden (4)

Daarvoor moet je natuurlijk naar een speciaal munthandel zaak gaan. Ik zou er meerdere bezoeken om eens te informeren.

De waarde van zo'n muntje zal waarschijnlijk tegenvallen, tenzij het van goud of zilver is. Je kunt het naar mijn idee veel beter bewaren als aandenken. Ik denk niet dat de waarde veel meer zal worden maar ik zou het in ieder geval nog heel lang bewaren.

Maar stel dat het nu € 100,00 waard zou zijn nou goed dan heb je € 100,00 maar het idee als je het niet verkoopt dat je zo'n apart muntje hebt lijkt mij persoonlijk veel leuker, interessanter en spannender. En dat je vader het gevonden heeft maakt het nog specialer.

Je kunt bijvoorbeeld ook eens onderstaande zaak bellen. Op internet zijn er talloze te vinden.

Toegevoegd na 2 minuten:
Je moet het zeker niet schoonmaken als je het wilt verkopen want juist een beetje aanslag, verwering maakt het meer bijzonder.
11 jaar geleden
Het muntje is leuk voor verzamelaars,denk niet dat je er meer voor krijgt dan ong.25 €,het advies om het niet schoon te maken is prima,maar om een andere reden.het schoonmaken is een specialistisch werkje,zonder verstand van zaken beschadig je meer dan dat je schoonmaakt.

Toegevoegd na 4 minuten:
op marktplaats staan vergelijkbare munten te koop voor minder dan 5€

Toegevoegd na 24 minuten:
http://www.catawiki.nl/catalogus/munten/landen/nederlands-indie/1978915-voc-1-duit-1736-zeeland
hier staat precies de munt die jij beschrijft.komt niet boven de 30€ vraagprijs.
11 jaar geleden
Antoni
11 jaar geleden
De waarde van op het eerste gezicht vergelijkbare munten zegt weinig. Een vergelijkbare munt maar van een ander jaartal kan vele euro's meer waard zijn! Het gaat bij het bepalen van de waarde (onder meer) om de zeldzaamheid van de munt.
niko
11 jaar geleden
je hebt zeker gelijk.alleen in dit geval komt ie niet verder dan voor een topkwaliteit 30€.zie toegevoegde link.
afhankelijk van de staat is je muntje tussen de 4,- en de 30,- euro waard >(cataloguswaarde).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Allereerst. Maak het muntje onder geen voorwaarde schoon. Althans ga niet zelf rommelen. Het patine van het muntje zoals de aanslag op de munt heet is juist de charme. Ga er dus niet aan poetsen, want daarmee verlaag je de eventuele waarde tot een absoluut minimum. In feite is de aanslag de bescherming van de munt. Afhankelijk van de zeldzaamheid van de munt en de staat waarin de munt verkeert zal een verzamelaar er een steeds hogere prijs voor betalen. Maar stelt u zich niet te veel voor van het door uw vader gevonden muntje. Je kunt niet zeggen dat is -zoveel- waard. Het is maar wat de 'gek' er voor geeft.Er bestaan heel veel van die muntjes.
Steek uw licht eens op bij bekende handelaar. Nogmaals: alle aan gerecommandeerde poetsmiddelen die in de handel worden aangeboden moeten gemeden worden. Dat is primair een juist standpunt. Behalve dat de patine wordt verwijderd werken nagenoeg alle middelen agressief in op het metaal.

Toegevoegd na 48 minuten:
Aan recommanderen betekent zoveel als aanbevelen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Antoni
11 jaar geleden
Wat betekent "gerecommandeerde"?