Hoe gingen de Romeinen om met Nederland toen Nederland veroverd was?

De Romeinen hebben Nederland veroverd, maar hoe gingen de Romeinen om met Nederland, toen Nederland veroverd was?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

Ze brachten veel nieuwigheden :) bouwden wegen , nou ja stel je daar geen A 12 bij voor maar paden waar paard en wagens voor goederen en manschappen over heen vervoerd konden worden . Vaak waren groten gedeelten v het toenmalige Nederland onderwater . De Romeinen onderworpen de plaatselijke bewoners de Germanen maar ook de Kelten . Nederland bestond nog niet . Er werden ook kanalen gegraven om goederen over te verplaatsen (de vliet is er een gevolg van ) er werden manschappen ge eist dus Germanen moesten een aantal zonen en dochters leveren als slaaf of soldaat . De Romeinen brachten nieuwe technieken van krijgskunde huizen bouw , forten bouw enz . De Romeinen hadden grote forten gebouwd , Katwijk , Nijmegen , Maastricht enz . Ook voorburg dankt zijn bestaan aan de Romeinen het was een officiële markt plaats . Daar waar goederen werden opgeslagen en verkocht enz en mogelijk vandaar naar Katwijk en daar op de boot naar Engeland ? De Romeinen voerden nl oorlog met de toenmalige bewoners van Engeland en dat lukte niet zo best . Of dat dan rechtstreeks was op via de kust ? De Romeinen brachten de nieuwe tijd nieuwe wapens wegen , kanalen , maar ook het besef dat de wereld groter is dan je eigen horizon . Het Romeinse rijk was zo ontzettend groot dus ook goederen en voedsel uit andere streken kwamen hier terecht . Wijn , olijven verzin maar wat . De Romeinen zagen Nederland als een kolonie waar zo veel mogelijk uit moest komen erg te spreken waren ze niet over de bewoners vd lage landen ze vonden het maar wilde barbaren . Ze vonden de Germanen wel geschikt als soldaat en werk slaaf veel meer was er niet maar blijkbaar was het genoeg voor ze . Er werd niet alleen gevochten of onderdrukt men voerde ook toen al handel .
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het Christendom was hier toen nog niet.

Andere antwoorden (3)

De Romeinen zorgden redelijk goed voor de gebieden die zij onder controle hadden.
Je kunt niet spreken van: De Romeinen hebben Nederland veroverd. In die tijd bestond
Nederland als zodanig niet eens. Over het algemeen zorgden de Romeinen wel voor goede wegen in de door hen gecontroleerde gebieden. De mannelijke bevolking werd vaak gedwongen tot dienstneming in het Romeinse leger. De Germanen waren een geweldig strijdbaar volk binnen de Romeinse heerschappij. De Romeinen hebben zoveel volkeren onderworpen, dat toen de Romeinen zelf in nood kwamen, die onderworpenen zich tegen de Romeinen gingen keren. "Rome" was een kind met een waterhoofd geworden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat ook belangwekkend is: Ze bemoeiden zich niet met de godsdiensten in de landen die ze koloniseerden en lieten machthebbers, mits ze zich "goed"gedroegen op hun posities. Het gevolg was dat er minder verzet was dan dat er zou zijn geweest als ze dat niet gedaan hadden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Belangrijk is wel dat niet geheel 'Nederland' onder controle is geweest, of in ieder geval niet voor langere tijd. Er zijn wel pogingen gedaan (de zogenaamde Elbe-politiek) om de grens op te schuiven tot de Elbe in Duitsland, maar dit is nooit van permanente aard geweest en al snel viel men terug op de Rijn. Met de noordelijke gebieden, van boven de Rijn, werd wel handel gedreven, en bijvoorbeeld de Friezen (die niet binnen het veroverde gebied zaten) leverden wel troepen voor het Romeinse leger maar hadden nog wel hun eigen bestuur.
Wat overigens opvalt op religieus gebied, is dat er menggoden ontstaan. 'Germaanse' (voor zover je dat kan zeggen, Germanen zijn allerlei afzonderlijke stammen....) goden worden gecombineerd, bijvoorbeeld Hercules Magusanus die een combinatie is van Donar (Germaans) en Hercules (Romeins/Grieks).