Hoe kon men in vroegere tijden obelisken vervoeren en op zijn plaats zetten?

Hoe deden ze dat nou in die tijd. Obelisken van 400.000 kilo en.30 meter lang in zijn geheel uit de groeve halen, verplaatsen en rechtop zetten?

"Vervolgens werd met man en macht de obelisk naar de rivier getrokken en daar op een boot geplaatst. Eenmaal op de plaats van bestemming aangekomen, werd het bouwsel op zijn sokkel geplaatst."

bron; http://rome.nl/rome/informatie/bezienswaardig/topattracties/obelisken

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.6K

Antwoorden (2)

Wat bedoel je met "vroegere tijden"?
De Franse Naald van Cleopatra bevindt zich in het centrum van de Place de la Concorde, die is daar in 1833 geplaatst.
IS dat "vroegere tijden"?
Op het voetstuk van de obelisk staan afbeeldingen van de - inmiddels niet meer gebruikte - machines die voor het vervoer werden gebruikt.

In de Verenigde Staten staat de Naald van Cleopatra in het Central Park.
Het gevaarte - dat 244 ton weegt - werd per schip over de Middellandse Zee en daarna de Atlantische Oceaan gevaren. Deze tocht duurde vier maanden. Uiteindelijk werd er over de Fifth Avenue een brug van schragen gebouwd en op deze manier werd de obelisk naar Central Park gebracht. Daar werd hij op een sokkel geplaatst

Toegevoegd na 4 minuten:
http://weblogparijs.typepad.com/verborgenparijs/2009/11/de-obelisken-op-de-place-de-la-concorde-en-in-luxor.html

Met weet niet zo veel van hoe de oude Egyptenaren dat deden. Hoe ze die piramides maakten is nog steeds een raadsel.

http://www.egypte-info-site.nl/obelisk-egypte.html
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Volgens mij ging het met de piramides volgens het systeem van rollen over boomstammen. Kan me herinneren dat ik dat wel eens gelezen heb. Maar wel puur op man(slaaf)kracht.
+1 voor je antwoord
Hoe het vervoer en de oprichting van obelisken in het Oude Egypte precies in z'n werk ging is nog steeds niet helemaal duidelijk. Zeker is wel dat het mensenwerk is geweest, net als de bouw van de piramiden.
In de bijgevoegde link vind je informatie over hoe het zou kunnen zijn gegaan.