waarom hoefden joden in wo2 pas vanaf 6 jaar een ster te dragen op hun kleding en niet eerder?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1K
ronron1212
9 jaar geleden
Niet hoeven maar moesten het was een aanduiding die voor iedereen duidelijk maakte dat je jood was. Dus geen hoeven maar moeten.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@ronron1212
Hoeven is gewoon correct hoor.
Aangezien de zin ook het woord 'geen' bevat, is er sprake van een expliciete ontkenning.
Voor het gebruik van hoeven en moeten in ontkennende zinnen geldt in de standaardtaal in principe het volgende: hoeven wordt gebruikt om uit te drukken dat het niet noodzakelijk of wenselijk is dat iets gebeurt of het geval is, moeten om uit te drukken dat het noodzakelijk, wenselijk of beter is dat iets juist niet gebeurt of het geval is.
ronron1212
9 jaar geleden
Rabelais als je hem niet hoefden te dragen kan je kiezen als je hem moet dragen heb je die niet.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Beste mensen, Bedankt voor jullie wijze discussie. Moesten/hoefden, jullie begrijpen mijn vraag... Weet er iemand ook het antwoord?
Amadea
9 jaar geleden
Nog even ter verduidelijking voor ronron en Rabelais: er waren kinderen onder de zes die wel een ster droegen, ook al hoefde dat niet. Zie maar: http://members.home.nl/keesdebrouwer/images/wereldoorlog%20II/kinderen%20met%20jodenster%2001.gif
Amadea
9 jaar geleden
Een reden is er niet voor te vinden. Het zal zijn omdat SS-generaal Hanns Albin Rauter dat zo verordende op 29 april 1942.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De vraagstelling vind ik erg fnuikend. Alsof het om een gunst ging.
Antoni
9 jaar geleden
Er kan gewoon een praktische reden voor zijn geweest. In de oorlog was er tekort aan vrijwel alles. Ook aan textiel. Hoe minder sterren er geproduceerd hoefden te worden, hoe beter. Als de jonge kinderen geen sterren hoefden te dragen, hoefden deze ook niet te worden geproduceerd. Verder zal men er misschien van uit zijn gegaan, dat jonge kinderen vrijwel altijd bij hun ouders zijn, zodat steeds snel duidelijk werd dat die jonge kinderen ook joods waren.
ronron1212
9 jaar geleden
grardkl vind ik ook
ronron1212
9 jaar geleden
Amadea dat is bekend de vraag gaat daar niet om.
Amadea
9 jaar geleden
Mijn opmerking betrof de taalkundige reactie die jij op de vraag gaf, ronron.
ronron1212
9 jaar geleden
Amadea dank hoef ik niet meer te raden.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Waarom is het moesten?
Ze moesten het van de Duiters maar t was en bleef hun eigen keus
ronron1212
9 jaar geleden
Kees52 het was geen eigen keus. De straffen die er op stonden waren erg hard.

Antwoorden (1)

Het stond zo aangegeven in de verordening van de Duitsers van 29 april 1942.

Er kan een praktische reden zijn geweest voor deze regel. In de oorlog was er tekort aan vrijwel alles. Ook aan textiel. Hoe minder sterren er geproduceerd hoefden te worden, hoe beter. Als de jonge kinderen geen sterren hoefden te dragen, hoefden deze ook niet te worden geproduceerd.

Verder zal men er misschien van uit zijn gegaan, dat jonge kinderen vrijwel altijd bij hun ouders zijn, zodat steeds snel duidelijk werd dat die jonge kinderen ook joods waren.
Antoni