Hoe kwam Duitsland tijdens WO2 aan grondstoffen, voedsel, enz?

Hoe zorgde Duitsland er voor, tijdens en na de tweede wereldoorlog voor grondstoffen om bijvoorbeeld wapens te maken en voedsel?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
2K

Het beste antwoord

Ten eerste hadden ze zelf grondstoffen en ze deden natuurlijk zaken met de andere asmogendheden zoals Italië en Japan. Oostenrijk was al bij Duitsland getrokken, en van de overwonnen landen werd natuurlijk ook van alles geconfisqueerd. Als eerste natuurlijk Polen.
Dat neemt niet weg dat de bevolking heel arm was. Het was niet voor niets dat kleding en schoeisel uit de concentratiekampen werd hergebruikt.
Een groot probleem was rubber. Engeland had de rubbermarkt in handen, en Churchill was niet van plan ook maar één gram rubber aan Hitler te leveren! Dus probeerde Duitsland synthetisch rubber te maken. Ze hadden het namelijk hard nodig, onder andere voor tanks. Dat synthetische rubber zou uit de Buna-fabriek moeten komen, waar Primo Levi nog dwangarbeid heeft moeten verrichten (lees 'Is dit een mens' van Primo Levi). De fabriek draaide op dwangarbeiders uit Auschwitz. De plannen slaagden echter niet: de fabriek heeft tijdens de Tweede Wereldoorlog nooit synthetisch rubber geproduceerd.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Het antwoord op de voedselkwestie kan ik wel beantwoorden, namelijk, dat de Duitsers boeren uit eigen en andere landen onder druk zetten om zo een gedeelte voor voedselbonnen te verkopen. Het grootste gedeelte bleef echter onaangeroerd omdat de Duitsers het eten erg duur maakten.