st omer (noord frankrijk) hoorde in de middeleeuwen tot de toptien van grootste steden van europa, welke waren de andere grote steden in die tijd?

dit staat in reisgids voor noord-frankrijk

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
2.8K

Het beste antwoord

Dat ligt eraan op welke periode van de middeleeuwen de reisgids doelt. De middeleeuwen is een lange periode, en de top 10 is elke eeuw weer anders.

In de bron hieronder staat een pdf'je waarin op pagina 8 een uitgebreide lijst staat met de grootste Europese steden tijdens verschillende periodes. Sint-Omer staat er maar één keer in en niet eens in de top 10.

Tijdens de middeleeuwen staan onder andere Córdoba, Palermo, Sevilla, Venetië, Florence, Parijs, Grenada, Genoa, Milaan en Keulen vaak en hoog op de lijst, dus dat zijn in ieder geval kanshebbers.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
je kunt op goeievraag echt goede antwoorden krijgen. dank voor deze reactie!

Andere antwoorden (1)

Ik vermoed dat Londen ook wel in de rij thuishoort. In de latere middeleeuwen en voor de pest had het 80.000 inwoners, voor de middeleeuwen een grote stad.
En niet te vergeten Moskou, op een gegeven moment in de latere middeleeuwen 100.000 inwoners, ongekend veel.

Toegevoegd na 7 minuten:
Overigens heeft Oranjesam groor gelijk. Met name door de pest is het nogal veranderlijk. Wat in de ene periode een stad is met extreem veel inwoners is in een andere periode bij wijze van spreken gereduceerd tot een flink dorp.

Toegevoegd na 7 minuten:
GrooT gelijk bedoel ik.