Wat droegen de Spartanen voor kleren in de oudheid?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.8K
bamibal
12 jaar geleden
Spartaanse kleding.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik bedoel wat voor kleren..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volgens mij ben je een werkstuk aan het schrijven over Spartanen?

Het beste antwoord

De Spartanen zouden gewoonlijk iets dragen van een kilt of een eenvoudige tuniek van linnen of wol.
De rode mantel was gereserveerd voor krijgers. Alleen Spartanen zou kunnen dragen. Heloten (Spartaanse lijfeigenen die diende als reserve troepen) konden dergelijke mantels niet dragen op straffe van de dood.

Kleding voor vrouwen en mannen bestond uit twee kledingstukken-een tuniek (een peplos of chiton) en een mantel (himation). De peplos was een grote rechthoek van zware stof, meestal wol, gevouwen langs de bovenkant, zodat de meer dan vouw (Apoptygma) zou bereiken om de taille. Het werd geplaatst rond het lichaam en bevestigd op de schouders met een speld of een broche. Er waren armsgaten zijn aan elke zijde en de open zijde van het kledingstuk.

Mannen in het oude Griekenland droegen gewoonlijk een chiton die lijkt op die gedragen door vrouwen, maar was op knie-lengte of korter. Een exomis (een korte chiton bevestigd op de linker schouder) werd gedragen voor oefeningen, paardrijden, of arbeid. De himation (mantel) gedragen door zowel mannen als vrouwen was in wezen een rechthoekig stuk van zware stof, ofwel wollen of linnen. Het werd diagonaal gedrapeerd over een schouder of symmetrisch over beide schouders, als een stola.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Lange kleden . Ook hadden ze een kroontje van olijftakken op