Wat is de Relatie tussen de Sovjet-Unie en V.S. vlak na de bouw van de Berlijnse Muur?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.5K

Antwoorden (2)

De relatie was toen al niet goed. Je zou kunnen zeggen dat de Koude Oorlog direct na de Tweede Wereldoorlog gestart is. De belangrijkste reden dat de Muur gebouwd is, is om de migratie van oost naar west te stoppen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Vlak na maar ook daarvoor eigenlijk best redelijk . Eerst na de tweede oorlog de koude oorloog heel heftig Rusland eiste zijn sector op en Amerika (de geallieerden) het stukje Berlijn in de oost Duitse enclave . De Amerikanen opende een lucht brug om de bevolking van eten en goederen te voorzien . De toon was gezet ! Twee enorme legers stonden recht tegen over elkaar !! Met kern wapens er bij ! Rusland was er bij gebaat een vijandschap's beeld in stand te houden vooral om de binnenlandse problemen te kunnen weg duwen en Amerika de schuld te kunnen geven . Zoals nu noord Korea ) en Amerika kon ook het communistisch vijand's beeld ook goed (mis ) gebruiken . Eigenlijk vlak Vd val ging het best goed ontspanning , openheid (glasnost ) de ontwapening's gesprekken (SALT ) dus door die ontspanning (Gorbatsjov ) kon het gebeuren . Rusland raakte zijn gemeenschappelijke vijand kwijt (de Warschau pact landen ) tegelijkertijd storten de economieën daar in ! En het geloof dat het communisme welvaart kon bieden voor een ieder . Rusland was chaos politiek en economisch . Het westen zag z'n kans schoon en lijfde snel oostduitsland in en trappelde om Polen Tsjechië enz bij onze kant te krijgen en dat lukte . De Russen zijn (waren ) daar zo enorm van gefrustreerd dat daar enorme haat krachten weer boven kwamen tegen het westen . Poetin weet dat uiterst slim en geraffineerd te bespelen en hij is de held van de Russen die hun moederland weer op de kaart zet (Russen hebben geen vaderland maar een moeder land ) dus Poetin en z'n hulpjes zijn er bij gebaat de haat naar het westen te voeden dat is hun levens verzekering . Dus het westen moet zich koest houden , daarbij Rusland is nog steeds big maar nu ook economisch biet onbelangrijk zeker door z'n gas en olie . Als het z'n zin niet krijgt sluiten ze zo de boel af :(. Zeker lastig voor ex Warschau pact landen maar ook voor Duitsland . Ja het is nog steeds een fragiel evenwicht . Maar ook veel gezamenlijke belangen . Rust in het midden oosten , allebei bang voor moslim extremisme ook in de zwarte zee regio speelt dat . En richting Afghanistan waar wij proberen op te knappen wat de Russen waren begonnen in 77 . Ja het is een wondere wereld . Met vreemde haat liefdes verhoudingen . Die niet altijd voor ons zichtbaar of te begrijpen zijn . Amen .
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Antoni
11 jaar geleden
Ik vind je antwoord onduidelijk en onoverzichtelijk. Ik heb het gevoel, dat de informatie uit je antwoord alleen begrepen kan worden door iemand die deze informatie al kent (of die extra informatie erbij zoekt). Dat lijkt mij niet handig voor de vraagsteller. Daarom heb ik een duimpje omlaag gegeven voor je antwoord! Jammer!