Waarom is het kruis het symbool geworden van het Christendom?

Christenen gaan er van uit dat het kruis symbool staat voor het martelwerktuig waaraan hun heiland is overleden. Historisch is dit misschien niet correct, maar dat is wel hoe het ons uitgelegd wordt in de kerk. Hoe kan het dat een martelwerktuig uitgroeit tot het symbool van een religie die zegt vredelievend en vergevingsgezind te zijn? Is dit een soort omgekeerde psychologie? Zijn er meer voorbeelden van?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, dat is een bijzondere gebeurtenis, maar als het nu zou gebeuren zouden we toch ook niet met elektrische stoeltjes, injectienaalden of waterboards om onze nek gaan lopen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Historici gaan er tegenwoordig van uit dat toentertijd de mensen niet aan een kruis,maar aan een paal werden opgehangen, maar wie wil er nu een stuk recht toe recht aan als symbool hebben?
Afgezien van het feit,of er wel zo iemand als jullie heiland bestaan heeft.
Ook toen waren er al veel anarchisten en het is niet uitgesloten, dat men die op een hoop heeft geveegd en daar Jezus uit gefabriekt heeft.

Het beste antwoord

Het antwoord is dat het kruis niet alleen vereerd wordt door kerkgangers die zeggen de Bijbel te volgen, maar ook door mensen die ver van de Bijbel afstaan en van wie de godsdienst veel ouder is dan die van ’christelijke’ kerken. Talloze religieuze naslagwerken erkennen dat het gebruik van het kruis in verschillende vormen teruggaat tot beschavingen van heel lang geleden. Het is niet precies bekend wanneer het kruis als een ’christelijk’ symbool werd overgenomen.
Maar tegen het midden van de derde eeuw A.D. waren de kerken van bepaalde leerstellingen van het christelijke geloof afgeweken of hadden die verdraaid. Om het aanzien van het afvallige kerkelijke stelsel te vergroten, werden er heidenen in de kerken opgenomen die niet waren wedergeboren door geloof, en hun werd toegestaan grotendeels aan hun heidense tekens en symbolen vast te houden, met inbegrip van het kruis.
Sommige schrijvers wijzen op de bewering van de zonaanbidder Constantijn dat hij in het jaar 312 op een van zijn veldtochten een visioen kreeg van een kruis dat voor de zon hing, met de spreuk „in dit teken zul je overwinnen". Later werd er een ’christelijk’ teken aangebracht op de standaarden, schilden en wapens van zijn leger . Constantijn werd zogenaamd tot het christendom bekeerd, hoewel hij pas 25 jaar later op zijn sterfbed werd gedoopt. Zijn motief werd door sommigen in twijfel getrokken. „Het leek eerder alsof hij het christendom wilde bekeren tot wat hij dacht dat zijn onderdanen hoogstwaarschijnlijk als een katholieke [algemene] religie zouden aanvaarden, dan dat hij zich tot de leer van Jezus de Nazarener bekeerde” (The Non-Christian Cross).
Sinds die tijd zijn er kruisen in allerlei vormen gebruikt. Het zogenoemde antoniuskruis bijvoorbeeld „had de vorm van de hoofdletter T en is volgens sommigen ontleend aan het symbool van de god Tammuz, de letter tau”. Verder is er nog het andreaskruis, in de vorm van de letter X, en het bekende uit twee balken bestaande kruis waarvan de dwarsbalk verlaagd is. Dit type, het Latijnse kruis, wordt ten onrechte „traditioneel bezien als het soort kruis waaraan onze Heer gestorven is” (The Illustrated Bible Dictionary).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zoiets wilde ik ook antwoorden, maar dan korter ;)
Het kruis is een oeroud symbool uit een tijd waarin mensen verbonden waren met alles, deel uitmaakten van alles om hen heen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat verklaart veel! Het is dus een vertaling van een 'heidens' symbool.

Andere antwoorden (1)

Jezus stierf aan het kruis voor 'onze' zonden waardoor we, als we beleiden dat we in hem geloven na onze dood naar de hemel kunnen omdat onze zonden al vergeven zijn. Vandaar dus dat kruis. Pasen is dus het belangrijkste feest voor de christenen.

Toegevoegd na 48 seconden:
Het lijkt me nu dus duidelijk waarom dat kruis waaraan hij stierf symbool staat voor zijn vredelievendheid en vergevingsgezindheid.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kerst is eigenlijk helemaal niet zo belangrijk, christenen vieren de geboorte van Jezus maar dat zegt ze dus helemaal niet zo veel. Het is ook een beetje ingesteld omdat er toen al een heidens feest was in die dagen (dat de zon weer terug kwam, midwinterfeest met jawel: groene bomen die vereerd werden). Slimme christenen trokken dat feest door als geboortefeest van christus zodat de heidense germanen toch nog een feestje hadden rond die tijd als ze christen werden.
niko
12 jaar geleden
de vraag gaat over het kruis.de paal met de dwarsbalk boven.jezus,als hij al bestaan heeft,werd op de voor die tijd gebruikelijke wijze aan een paal "gekruisigd",en wel ondersteboven.er was dus geeneens een kruis.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Niko, weet ik, maar waarom dan toch het kruis en waarom is dat dan toch, als symbool voor de marteling van Jezus, verworden tot symbool voor het hele geloof?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Stippel, waarom snap je dat niet? Dóór het kruis komt men bij God, in de hemel etc. Dat is dan toch heel belangrijk? Als jezus daar niet geleden en gestorven had zou God ons nooit onze zonden vergeven en kwam je niet in de hemel. Ja, ze hadden hem ook aan de galg kunnen hangen en was de galg nu het symbool.
niko
12 jaar geleden
@stippel.dacht wel dat je dat wist.ik reageer ook enkel op Pelle.anders had ik een antwoord geformuleerd.en nee, ik weet het ook niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@pelle: dat denk ik niet. Want als we zo 'historie-vast' zouden zijn, zou dat kruis er ook heel anders uitzien. Dan was het die paal van niko.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En dan nog: het symbool voor het christendom zou dan toch eerder geloof, hoop en liefde moeten zijn of zo? De dood van Jezus was toch niet het kernpunt, maar de wederopstanding? Ik begrijp eerlijk gezegd niet hoe een martelwerktuig het symbool kan worden voor een geloof waarin liefde centraal zou moeten staan.