Nederland herdenkt op 4 mei de oorlogsslachtoffers en viert op 5 mei de bevrijding. De Duitsers herdenken op 8 mei dat ze bevrijd werden van het nationaal-socialisme.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Antoni
11 jaar geleden
Ook interessant van diezelfde website: "Duitsland herdenkt het einde van de Tweede Wereldoorlog op 8 mei, de dag dat het Duitse leger onvoorwaardelijk capituleerde. Het is geen officiële feestdag.
Sinds de rede van president Von Weizsäcker in 1985 geldt de dag ook in Duitsland algemeen als bevrijdingsdag van het nationaal-socialisme." Wist ik niet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wist ik ook niet. Leuke vraag, prima antwoord! + en +
Ik denk dat in Duitsland de WO oorlogen I En II in alle stilte worden herdacht. Niet officiëel dus. Er valt weinig te vieren lijkt me. Het zal best wel een mentale belasting zijn om bijvoorbeeld steeds maar aan die verschrikkelijke tijd te worden herinnerd als aanstichters van alle kwaad.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ter aanvulling: de Kristallnacht wordt jaarlijks herdacht op 9 november (1938), tegelijk met de herdenking van de val van de Berlijnse Muur (1989), maar dat is slechts toeval.