Hebben heksenvervolgingen en verbrandingen ooit in NL plaatsgevonden?

Exodus 22:18

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.4K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
http://nl.wikibooks.org/wiki/Heksenvervolging_in_Europa_(1300-1720)/Heksenvervolging_in_Nederland Als je meer wilt weten de bibliotheek is een mooie plaats
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In Oudewater kun je jezelf met een meer dan 500 jaar oude weegschaal laten wegen en dan kun je een certificaat krijgen dat je geen heks bent. Ik weet echter niet of het erg betrouwbaar is. Er is namelijk nog nooit van iemand geconstateerd dat hij/zij een heks was. http://www.heksenwaag.nl/web/nl/bezoekers/openingstijden-tarieven.dot
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Volgens mij is het 17: "17 Een tovenares mag niet in leven blijven. "

Antwoorden (2)

In heel Nederland zijn, voor zover bekend, 250 heksen verbrand, waarvan 100 in Limburg dat toen contrareformatorisch was en onder Spaans bewind viel. Dat is relatief weinig, maar het is niet zeker dat alle nog bestaande archieven al ontdekt zijn. De eerste heksenverbranding was rond 1500 in Gelderland. De laatste heksenprocessen in Nederland waren rond 1610. In andere landen in Europa gingen ze soms nog door tot 1720.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Kort en bondig, en goede bronnen, vooral het boek. +
Heksenvervolging heeft in veel landen een grote rol gespeeld, maar in Nederland relatief weinig, zo rond de 300 bewuste executies.

Mensen waren in de Middeleeuwen opzich niet erg gewelddadig, maar heksenvervolging is toch wat interessanter om over te schrijven/vertellen dan een simpel boertje, hoewel er van die boertjes veel meer waren. Bovendien had de staat er meer aan om een boete te geven, maar van een kale kip kun je niet plukken, dus werden de arme sloebers vaak geëxecuteerd, want in de gevangenis stoppen kostte da staat veel te veel geld.

Heksen werden vaak verbrand, maar veel gingen ook dood bij heksenproeven, met een molensteen om je nek en vast gebonden handen de sloot in, bleef je drijven was je heks, zonk je was je onschuldig, zonk je en kwam je vervolgens weer boven was je heilig. Niet al te slim dus, in die tijd.

Later kwam er een slimmer idee om heksen te vinden, iedereen die dat wilde kon een soort diploma halen: ze konden dan niet meer voor hekserij vervolgd worden. Hoe je dat diploma haalde was simpel; laat je zelf wegen, ben je lichter dan de bijbel of de evangelie? Dan was je een heks, anders kreeg je een diploma en kon je gerust naar huis gaan. Dit soort dingen werden uitsluitend bij volwassenen gedaan, kinderen zouden immers altijd te licht zijn.