Hoe komt het dat Monaco, Liechtenstein en Andorra niet gekoloniseerd zijn 'geweest'?

Ik vraag mij af hoe het mogelijk is dat deze drie kleine landjes, die drie kleine landjes zijn kunnen worden.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.2K

Antwoorden (2)

Monaco heeft zich vrijgevochten
'Monaco's soevereiniteit werden vastgelegd in het Frans-Monegaskisch Verdrag van 1861.'

Andorra is tijdens de strijd met de Moren onafhankelijkheid gegund, later kwamen zij in conflict met Frankrijk en 'Dit conflict eindigt in 1278 met het besluit de soevereiniteit tussen beiden te delen...'

Liechtenstein : 'Op 12 juli 1806 was Liechtenstein één van de ondertekenaars van de Rijnbondakte, waardoor het vorstendom zich losmaakte van het Heilige Roomse Rijk en soeverein werd.'
Vervolgens werd het voor de wereldoorlogen lid van de duitse bond, en daarna soeverein.

Puur omdat landen klein zijn kunnen ze wel onafhankelijk zijn :)

Tevens is de assumptie dat ze niet veroverd geweest zijn incorrect, lees maar eens na :) Ze hebben zich enkel vrijgevochten, daarom zijn ze nu nog onafhankelijk.

Filolanca.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik vermoed dat belangrijke en rijke mensen in de grote landen er belang bij hebben dat er enkele kleine landjes bestaan waar ze met hun zwart geld naartoe kunnen, waar ze hun officiële adres kunnen hebben om aan de belastingen te ontsnappen, enz. Zij zitten ook in de politiek, de "haute finance", de zakenwereld, ... en zorgen ervoor dat die ontsnappingsroutes voor de rijken blijven bestaan.