OP welke manier kan de geschiedenis van Nederland op een illustratieve manier goed worden weergegeven?

In Het Boek van de speld wordt de geschiedenis van Nederland met een knipoog verteld. Maar zijn er ook mogelijkheden om de geschiedenis van Nederland op een overzichtelijke manier weer te geven in een soort infographic of tijdlijn?

Ik zoek dus vooral illustraties die de geschiedenis van Nederland weergeven. Eventueel aanklikbaar om wat over de gebeurtenis te lezen.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.3K

Het beste antwoord

In de boekenserie "Van nul tot nu" wordt de geschiedenis van Nederland weergegeven in stripvorm.

De serie bestaat uit vijf boeken. In de eerste vier wordt de geschiedenis chronologisch weergegeven van de oertijd tot en met de introductie van de Euro. Deel vijf geeft de geschiedenis weer aan de hand van thema's.

Ook is er een CD-ROM van de serie!

De boeken zijn apart en allemaal samen te koop bij alle boekhandels.

Meer informatie via de website van de uitgever Big Balloon Publishers: http://www.bigballoon.nl/shop/search.php?q=van nul tot nu&page=1 en http://www.bigballoon.nl/shop/search.php?q=van nul tot nu&page=2
Antoni
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ontzettend leuke boeken, ik heb ze ook!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Goeie reclame, ik heb ze meteen besteld. Oudste heeft er wel een paar gelezen via de bieb maar jongste nog niet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat een leuke antwoorden! Alledrie geven ze op een illustratieve manier de Nederlandse geschiedenis weer. Moeilijk kiezen, dus allemaal sowieso een plus gegeven. Ik ken de 0 tot nu serie van vroeger, was dit helemaal vergeten. Ik denk dat dit wel leuk is voor mijn dochter. Dank!

Andere antwoorden (2)

Daar hebben we een fantastisch dingetje voor: de canon van Nederland.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat ziet er leuk uit. Ik dacht aan een infographic, maar bedoelde inderdaad zoiets. Het heet dus een canon? Ben benieuwd of er meer van dit soort plaatjes bestaan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De canon is niet zomaar een plaatje. Elk icoontje is klikbaar en geeft een schat aan informatie. http://nl.wikipedia.org/wiki/De_canon_van_Nederland
"De canon van Nederland is een lijst van vijftig thema's die chronologisch een samenvatting geeft van de geschiedenis van Nederland. Deze vijftig thema's zijn vastgesteld aan de hand van veertien hoofdlijnen."
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het is een mooie link. Waarom heet zoiets een "canon" eigenlijk?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zo heet dat nu eenmaal denk ik. :-)
Er zijn een heleboel canons over allerlei onderwerpen. De meest recente is de deze maand verschenen Taalcanon.
http://www.taalcanon.nl/
Niet onmiddellijk een antwoord op je vraag maar wel erg leuk, is het You Tube filmpje onder de link. Het is een overzicht van platen die vroeger werden gebruikt voor het geschiedenisonderwijs op de lagere school. De tekenaar was J.H. Isings. Onder de tweede link vind je er ook veel, nu met omschrijving.