Wat zijn The Anglo Saxon Chronicles?

Ik moet voor Engels een presentatie over The Anglo Saxon Chronicles. Ik snap alleen niet zo goed wat ik hierover kan vertellen. Ik weet dat het manuscripten zijn over de geschiedenis, maar kan iemand mij verder uitleggen wat dit precies zijn?

Alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.3K

Antwoorden (1)

De kronieken zijn geschreven om de gebeurtenissen op datum vast te leggen. Hier wed al in 60 v Chr mee begonnen en loopt door tot ver in de 12de eeuw.
In die oude tijden geloofde men dat de wereld in het jaar 1000 zou vergaan en zo wilde men het einde der tijden vastleggen.
De kronieken (annalen) werden voornamelijk bewaard en bewerkt in kloosters en waren vaak zeer plaatsgebonden documenten. Zo werden zaken vermeld als de opbrengst van de oogst en de bijenschaarste, terwijl politieke zaken die verder weg speelden grotendeels werden genegeerd.
Veel van de informatie stamt echter uit de tweede hand of is gebaseerd op geruchten over gebeurtenissen die elders plaatsvonden. De geschiedschrijving kan daardoor onbetrouwbaar zijn. Voor sommige perioden en plaatsen is de kroniek echter de enige belangrijke nog bestaande bron van informatie. De manuscripten werden op verschillende plaatsen geschreven en vertonen tekenen van bepaalde vooroordelen die bij de schrijvers leefden.

Hoewel er geen bewijs voor is, wordt er vaak vanuit gegaan dat de kronieken ontstonden op initiatief van koning Alfred de Grote. Het oudste manuscript staat bekend als de Parker Chronicle (naar een vroegere eigenaar ervan, Matthew Parker) of de Winchester Chronicle. De kronieken bevatten de eerste Europese aaneengesloten geschiedschrijving in een Germaanse landstaal. Van de zeven nog bestaande manuscripten zijn er zes geschreven in Oudengels of vroeg Middelengels, het zevende bevat een mengeling van Oudengels en Latijn.