waar komt "de kop van jul"vandaan,waarom wordt die zo genoemd?

Toegevoegd na 10 minuten:
ja sorry ik bedoel kop van jut natuurlijk

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3.7K

Het beste antwoord

De Kop van Jut is gebaseerd op de Haagse crimineel Hendricus Jacobus Jut (1851-1878).
Hendrik Jut en zijn vrouw Christina Goedvolk vermoordden in 1872 de rijke weduwe Van der Kouwen-Ten Kate en haar dienstbode Neeltje Beeloo. Ze ontvreemden vele rijkdommen en vluchtten naar de Verenigde Staten en Zuid-Afrika. Uiteindelijk werd het criminele duo, na terugkeer in Nederland, ontmaskerd. De volkswoede was groot, men eiste de dood van Jut. Maar de doodstraf was inmiddels afgeschaft en Jut kreeg in 1876, bijgestaan door mr. Pieter Cort van der Linden, levenslang voor dubbele moord. Uit angst voor lynchpartijen werd hij overgebracht naar een gevangenis in Leeuwarden. Twee jaar later, op 12 juni 1878, overleed hij. Zijn vrouw Christina werd wegens diefstal veroordeeld tot twaalf jaar tuchthuis.
Een kermisexploitant bedacht een attractie met de naam Kop van Jut waarop de mensen met mokerslagen bij wijze van wraak hun woede konden afreageren. Het hoofd (de Kop van Jut) van de moordenaar werd na diens dood op sterk water gezet en was jarenlang te zien in het anatomisch museum van de Rijksuniversiteit Groningen. De fles waar zijn hoofd in werd bewaard ging echter na verloop van tijd lekken en het hoofd is verloren gegaan. Het enige wat vandaag nog resteert is een afgietsel van het hoofd van Hendrik Jacobus Jut.
Amadea
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Ik denk dat je de kop van Jut bedoelt:

De attractie ontstond in het einde van de negentiende eeuw. In die tijd werd het nieuws beheerst door Hendrik Jut, die een rijke weduwe en haar dienstmeid had vermoord en zich daarmee bij de bevolking niet geliefd had gemaakt. Bij de kermisattractie werd dan ook gezegd: "Verbeeld je maar dat het de kop van Jut is!"
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een kermisexploitant bedacht een attractie met de naam Kop van Jut waarop de mensen met mokerslagen bij wijze van wraak hun woede konden afreageren. De bevolking had immers wel gewild dat Jut was opgehangen, maar de doodstraf was zojuist afgeschaft in Nederland. De échte "kop" van Jut werd na zijn dood op sterk water gezet en is jarenlang te zien geweest in het anatomisch museum van de Rijks. De fles waar zijn hoofd in werd bewaard schijnt echter te zijn gaan lekken en het hoofd is verloren gegaan. Het enige wat vandaag nog resteert is een afgietsel van het hoofd van Hendrik Jacobus Jut.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De Kop van Jut is een bekende kermisattractie, die nu niet vaak meer op de kermis te zien is. De attractie is genoemd naar de moordenaar Hendricus Jacobus Jut (1851-1878). Hij werd verliefd op Christina Goedvolk, die korte tijd dienstbode was geweest bij een rijke weduwe, mevrouw Van der Kouwen-Ten Kate. Hendrik wilde trouwen met haar, maar had geen geld voor een trouwfeest. Daarom togen Hendrik en Christina op 13 december 1872 ’s avonds om elf uur naar de weduwe, staken haar en haar dienstbode dood en namen haar geld en juwelen mee. Hendrik en Christina vluchtten naar het buitenland, maar werden na twee jaar toch op gepakt, omdat ze er een opvallende levensstijl op na hielden. In Rotterdam nam Jut een koffiehuis over en op een dag was hij loslippig tegen een klant. Deze ging naar de politie. Zo liep hij tegen de lamp.

Hendrik werd het symbool van een gewetenloze moordenaar. Tijdens het proces stond er buiten de rechtszaal een grote menigte publiek die riep: ‘Sla hem dood de moordenaar. Sla hem op de kop die Jut’. Maar omdat de doodsstraf in 1870 net was afgeschaft, konden de rechters hem alleen levenslang geven. Een kermisexploitant gebruikte die volkswoede en maakte een attractie waarbij de bezoekers op de Kop van Jut een harde klap konden geven.

Jut overleed na twee jaar in de gevangenis van Leeuwarden, omdat hij volgens het verhaal teveel met zijn hoofd tegen de muur gebonkt had. Er is nog een gipsen afdruk van zijn dode gezicht bewaard gebleven.