Waarom waren juist de Verenigde Staten in 1948 zulke sterke voorstanders van dekolonisatie?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
4.7K

Het beste antwoord

De Verenigde Staten waren voor dekolonisatie, omdat zij zelf in het verleden een kolonie van Engeland zijn geweest. In de 18e eeuw hebben zij na jaren van bloederige strijd uiteindelijk Groot-Brittanië overwonnen. Dit is ook de reden dat de Verenigde Staten bijna geen enkel Europees land steunde in hun strijd om hun koloniën. Grote uitzondering hierop is uiteraard Vietnam. Dat zij hiervoor een uitzondering maakten was vanwege het feit dat de leiding van het verzet in Indochina bestond uit communisten.

Dit is ook de reden dat naar mijn mening het antwoord van Kapperkort niet alle aspecten van het juiste antwoord omvat. Vietnam getuigt er namelijk van dat de VS op zo'n moment een kolonie juist 'steunden' vanwege het communisme. Zij steunden Frankrijk namelijk niet zozeer zodat zij hun kolonie konden behouden, maar om er voor te zorgen dat er geen communistisch bewind zou komen in Indochina. Dat koloniën communisme zou voeden is ook niet waar; het voedt juist het nationalisme. En daarvoor is er wel Amerikaanse steun. En die Amerikaanse steun komt, zoals ik net al zei, door hun eigen verleden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

De Verenigde Staten waren zelf eerst een kolonie
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Door de traditionele, sterke landen uit de Oude Wereld hun kolonies te ontnemen zou de VS een sterkere rol kunnen gaan spelen. Nederland zonder Indonesië en Suriname zou zo bijvoorbeeld veel minder imposant zijn. De VS hadden zelf geen kolonies van enig belang.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Amerika was bevreesd voor het communisme. En dacht (terecht denk ik ) dat onderdrukte volken een ideale voedings bodem zijn voor de ideeën van het communisme . Zo als in Indonesië waren er al grote groepen communisten aan die meevochten met Soekarno , ja daar heeft hij zich weer van ontdaan (miljoenen) misschien was dat wel de deal ? . Amerika wilde ook een economisch stabiel Europa na de oorlog en investeerde daar dan ook fors in ( het Marshal plan ) mijn dank daar voor . Het idee was dat welvaart ons van het communisme zou afhouden en dat wij klant zouden blijven van de Amerikaanse producten en omgekeerd .Ja Amerika had zelf ook een verleden dat het een kolonie was maar dat is voor Amerikanen nooit een probleem geweest om zich zeker voor de tweede wereld oorlog in Azië ook als koloniale macht te doen gelden . Of dmv marionet regeringen in zuid Amerika de boel communist vrij te houden . Alleen in Cuba mislukte dat nog al. Amerika was tegen kolonisatie omdat het niet in het belang van Amerika was en niet meer in het moderne denken paste van de jaren 60 .Vietnam begon ook als een koloniale oorlog tegen de Fransen . Dus Amerika's gedachte was een redelijke welvaart en democratie is het beste middel om het communisme buiten de deur te houden en mocht dat niet lukken !?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Daar heb je zeker een punt ! en gelijk in ,Soekarno had de communisten al geïnterneerd voor een gedeelte en gebruikte (mis ) hen als een machts wapen en ja Soeharto maakte het af !! Letterlijk en figuurlijk . En kwam toen op visite in nl als bevriend staats hoofd .
Heeft o.a. te maken met de WO2, Japan had de koloniale gebieden bezet in Azie, en na de capitulatie van Japan waren er geen ''koloniale leiders'' meer en grepen de nationalistische leiders de macht.
Europa moest dus de koloniale staten in Azie opgeven.
Vs is anti koloniaal ingesteld, en streeft als ideaal naar een democratisch stelsel over de hele wereld.
Helaas werd dat beeld een paar jaar later verstoord, door toenemende angst van het werelduitbreidende communisme.