wat is de geschiedenis van het schrift?

Ik zou graag willen weten welke schriften er waren als eerst bestonden. ik zou graag het 1ste het 2de 3de en het 4de schrift willen weten. (ook schriften zo als spijkerschrift)

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
3.5K

Antwoorden (3)

de geschiedenis gaat al zo'n 20000 jaar terug, zoals je ziet in de link.
het begon met tekeningen die later vereenvoudigd zijn tot symbolen en nog later tot letters.
Als je het leuk vindt om de geschiedenis van het nederlands schrift te kennen, kijk dan of het boek:Verhaal van een taal, nog verkrijgbaar is
11 jaar geleden
Dat is een lastige vraag om te beantwoorden, deels omdat schriften "in elkaar overgingen", deels omdat verschillende schriften op verschillende plekken zijn ontstaan.
Wat betreft Europa moet je de oorsprong van ons schrift zoeken in Mesopotamië en Egypte. Het is nog steeds niet helemaal duidelijk in welk van beide landen het eerste schrift is ontstaan; momenteel denkt men dat het Egypte was, rond 3200 v. Chr. Spijkerschrift en hiërogliefen zijn wel vanuit hetzelfde basisprincipe ontstaan: plaatjes die uitbeeldden wat er werd bedoeld (vee, graan, landbouwwerktuigen, opslagkruiken, enz. - hieraan kun je zien dat het echte schrift pas is ontstaan toen mensen landbouw begonnen te bedrijven) werden in de loop van de tijd steeds verder vereenvoudigd tot soms bijna abstracte tekens.
Hiërogliefen en spijkerschrift waren lastig om te leren omdat het geen alfabetschriften waren: elk teken kon één klank, maar ook een groep klanken vertegenwoordigen. In de vijftiende of veertiende eeuw v. Chr. ontstond er in de stad Ugarit een spijkerschrift dat wél alfabetisch was. Iets eerder was in de Sinaï uit hiërogliefen het alfabetische Proto-Kanaänitisch onstaan, waaruit in de Phoenicische tijd het alfabet voortkwam dat weer de voorloper zou worden van de Griekse en Romeinse schriften. Het Koptisch, dat door christelijke Egyptenaren werd geschreven, is weer een aanpassing van het Grieks.
In China en Zuid Amerika ontstonden aparte schriften. Het Japanse schrift is een aanpassing van Chinese karakters. De Zuid- en Meso-amerikaanse hiërogliefen verdwenen met de komst van de Spanjaarden. Het cyrillische schrift van Rusland en Servië is ontstaan omdat christelijke zendelingen vonden dat bekeerlingen in die streken de bijbel moesten kunnen lezen.
Het schrift is nog steeds in ontwikkeling. De Oudgriekse bèta is de Nieuwgriekse vita geworden; wie een B wil schrijven gebruikt nu de combinatie mu-pi. De Romeinse keizer Claudius introduceerde drie nieuwe tekens, die overigens na zijn dood weer in onbruik raakten. De schrijver J.R.R. Tolkien (o.a. De Hobbit en In de Ban van de Ring) ontwikkelde voor zijn volken van elven, orks en dwergen behalve eigen talen ook aparte schriften. Over de hele wereld zijn er mensen die deze talen en schriften leren.
In de link vind je meer over het schrift. Hopelijk heb je hier wat aan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Er zijn tig boeken verschenen over de geschiedenis van het schrift, de (druk)letters enz. Hier is er te weinig plaats voor om e.e.a. uit de doeken te doen. Ga daarm naar een (grote) bibliotheek, het liefst een universiteits-bibliotheek en raadpleeg daar zelf de geschiedenis van het schrift.