wat betekent deze spotprent van Nederlands-Indië?

Dit weet ik, Een tekening in Oost-Indische inkt van een stoet geketende vrouwen en kinderen tegen de achtergrond van het silhouet van een Japanse soldaat met het geweer in de aanslag. maar wat heeft het met elkaar te maken?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.5K

Het beste antwoord

De Indiërs (Indonesiërs) hadden aanvankelijk de Japanners als bevrijders gezien, maar toen bleek dat het allerminst een bevrijding voor hen was keerden ze zich van hen af en gingen zoveel mogelijk ondergronds, Nederlandse vrouwen en kinderen en hulpbehoevenden overlatend als de enigen waar de Japanners nog echt macht over hadden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Ik kan de prent niet zien maar is het wel een spotprent lijkt meer op wat jij schrijft de japanse bezetting van indonesia en het afvoeren van vrouwen en kinderen naar een jappenkamp
13 jaar geleden
Toen Japan capituleerde kwam er ook een eind aan het leed van tienduizenden Nederlandse vrouwen en kinderen die jarenlang in kampen in Nederlands-Indië waren opgesloten.
Op 8 maart 1942 trok het Koninklijk Nederlands Indische Leger (KNIL) zich terug en drie weken later was alles wat aan de Nederlandse aanwezigheid in Indië herinnerde
uitgerangeerd. De militairen - ca 34.000 man, waarvan het grootste deel gemobiliseerde burgers -, werden krijgsgevangen gemaakt en naar verschillende uithoeken van Zuidoost-Azië gedeporteerd om als dwangarbeiders te werkgesteld te worden in de Japanse oorlogsindustrie en bij de aanleg van vliegvelden, havens en spoorwegen. In april werd begonnen met de gevangenneming van de burgermannen en enige tijd later ook van de Nederlandse vrouwen en kinderen.
Toen de geallieerde bevrijdingstroepen na augustus 1945 de krijgsgevangenen in de Japanse kampen aantroffen, waren ze zwaar geschokt van de aanblik van de totaal
ontredderde en uitgemergelde mannen. En dat was nog maar het begin.
De bewoners van de burgerkampen op de Indische eilanden, waar tienduizenden mannen. vrouwen en kinderen wanhopige pogingen deden om te overleven, waren in een toestand, die de verbeelding voorbij ging. Mannen gescheiden van hun gezinnen, jongens vanaf tien jaar weggerukt van hun moeders en dochters in speciale comfort stations (hoerenhuizen) ten behoeve van de Japanse militairen.
Amadea
13 jaar geleden
Amadea
13 jaar geleden
De spotprent was nog niet als afbeelding zichtbaar toen ik het antwoord gaf, gebaseerd op de vraag als tekst.....