In Mesopotamie ontwikkelde zich een rivierbeschaving (Tygris en Eufraat. Eeen zelfde soort beschaving ontstond gelijktijdig of vlak erna in Egypte (Nijl) en in de Indusvallei.

In alle gevallen was het klimaat een belangrijke factor die ervoor zorgde dat deze grote verandering voor de mensheid kon plaatsvinden. De temperaturen stegen en er viel steeds meer regen. Gevolg was dat de natuur veranderde en er steeds meer dieren kwamen. De mens hoefde dus niet steeds opnieuw op zoek naar geschikt voedsel van planten en dieren.

Het extra voordeel die de hiervoor genoemde gebieden hadden waren de rivieren: rondom deze gebieden ontstond vruchtbare grond door overstromingen. Daarnaast wisten de diverse bevolkingsgroepen slim gebruik te maken van deze rivieren en het heuvellandschap erom heen. Men ontwikkelde diverse soorten irrigatiesystemen om het land met meer regelmaat te kunnen onderhouden.