Waren de Geuzen nu met of tegen ons?

In de 80 jarige oorlog. Ik dacht altijd dat ze met ons waren, maar nu lees ik op wikipedia dat ze Nederlandse schepen overvielen en Nederlandse steden plunderden.
Help? Hoe zit dit?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Antwoorden (2)

Ze overvielen katholieke en/of Spaanse schepen en steden. Ook nu nog zijn in NL steden katholiek of protestant (vergeet voor deze discussie even de andere geloven).
De protestante gebieden werden niet aangevallen. Volgens de protestante geschiedenislessen zijn de Geuzen helden en volgens de katholieke geschiedenislessen waren het meer terroristen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De Geuzen vochten tegen de Spaanse overheersing. Dus in die zin kun je simpel stellen dat ze 'voor' ons waren. Echter, er waren heel veel steden die de kant van de Spanjaarden kozen, dus in die zin was het dus een soort burgeroorlog.

En dan is de vraag of ze voor of tegen ons waren, moeilijk te beantwoorden. Woonde je die tijd in een Spaansgezinde stad, dan waren de Geuzen dus tegen je. Woonde je in een Geuzen-gezinde stad, dan waren de Geuzen je vrienden. De globale grens tussen spaans- en geus-gezind was overigens de godsdienst. De katholieke streken hadden veelal meer op met de spanjaarden, die immers ook katholiek waren.

En ja, in die burgeroorlog werden Nederlandse steden aangevallen, en veroverd op de Spanjaarden, en werden Spaansgezinde nederlandse schepen aangevallen.

En ook nog waar: de Geuzen leefden lang 'buiten de maatschappij'. Dus er zullen zeker ook Nederlandse schepen zijn veroverd die mogelijk wél Staatsgezind waren. Er moest toch 'brood op de plank komen'.

Komen daarbij nog de huurlingen die in beide legers meevochten,e n het niet altijd nauw namen met de vijand.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dus die laatste groep mensen kan je onder de Nederlandse handelsspirit samenvatten?
Alles, zolang ze maar geld verdienen?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je de huurlingen bedoelt: ik zou het geen handelsgeest willen noemen, maar ze vochten inderdaad voor degene die betaalde, maar hadden vaak weinig scrupules als er zich een goede kans voordeed om te plunderen, tijdens of na de oorlog.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
tís wat die goeie ouwe tijd , nu is het nog steeds zo
geloof en geld , maken oorlogsgeweld
+je