Waarom liggen de verlaten steden in starigrad boven bij de bergen?

Ik zag allemaal ingestorte huizen bij de bergen maar waarom zie ik er geen bij de kust ? Want daar is helemaal niks te vinden.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Antwoorden (1)

Tot het begin van de 20e eeuw was Stari Grad een handelsstadje met vele wijngaarden. Maar de opkomst van druifluis deed de economie van de wijngaarden ineenstorten. Daar konden de zeilschepen die het stadje leverde niet concurreren met de nieuwe stoomschepen. De bevolking nam daarom enorm af in korte tijd waardoor veel huizen in verval vielen. Visvangst en enige handel over de zee dwong mensen waarschijnlijk om aan de kust te wonen in plaats van in het binnenland.