Net als Napoleon, verdronk Duitsland in de enorme uitgestrektheid van de sovjetunie. Het was in beide gevallen grootheidswaanzin.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De aanval mislute absoluut niet,maar namate de invasie langer duurde en de duitsers steeds verder rusland in trokken werden de aanvoerlijnen langer en de russische winters deden het duitse en voor zo'n winter slecht uitgeruste duitse leger ook geen goed.Intussen lukte het de russen om met veel amerikaans e steun het hun leger te reorganiseren en waren ze in staat het tegen de duitsers op te nemen.En het resultaat kennen we allemaal.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hitler koos zijn doelen niet zorgvuldig en tegen het advies van zijn generaals in. Bovendien veranderde hij een paar keer die doelen waardoor die campagne vast liep. Had hij zich alleen op de olievelden van de kaukasus of alleen op moskou gericht dan had ie meer kans op succes gehad.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De aanval an sich ging voortvarend, echter brak na een tijdje de Russische winter aan, werd de aanvoer van munitie en voedsel na een tijdje minder daardoor en konden de Russen door het inzetten van veel manschappen uiteindelijk de Duitse opmars verhinderen en uiteindelijk de Duitsers terug dringen en verslaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dat mislukte door de plotselinge inval van de kou.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat sgrijvvaud zegt klopt. Daarbij kan nog vermeld worden dat het Russische spionage-apparaat in Japan jaren eerder al had gemeld dat japan geen aanval op Rusland aan het plannen was, waardoor Rusland al zijn troepen van zijn Oostgrens naar het Westen kon verplaatsen. Met hulp van deze extra troepen konde de Duitsers op minder de 100km voor Moskou gestopt worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Rusland gebruikte de "tactiek van de verschroeide aarde". Het Russische leger trok zich terug en vernietigde onderweg alles wat het Duitse leger kon gebruiken. De Duitsers waren niet goed voorbereid op de Russische winter, en terwijl ze verder oprukten konden ze ook geen voorraden meer aanvullen. Veel Duitse soldaten stierven door honger en kou..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk toch dat je in de war bent met Sinterklaas, want de aanval begon al in juni 1941, maar het is een eind lopen naar Moskou en de gewone infanterist had weinig keus.
Overigens hebben er tijdens de Duits/Russische oorlog ruim 10.000 Nederlandse vrijwilligers aan Duitse kant meegevochten, dat schijnt niet geholpen te hebben.