Wie heeft kerstmis uitgevonden?

Hoe is het ontstaan?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
7.1K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
MOET JE ZO SCHREEUWEN???
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
JA WANT DE KERSTKLOKKEN SLAAN AL !!!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
WAT EEN LAWAAI HIER!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ZEGGGG! WIE HAALT ME NU ALWEER UIT ME WINTERSLAAP???
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
JEZUS CHRISTUS!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
GRRRRRRINNNNIKKKKKK!!!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
DAT IS EEN REACTIE, SURINAM, VOLGENS MIJ IS DAT EEN ANTWOORD !!!!!|! :LOL:
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
HAHA
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
lol @ MARLEEN!!!!!!!!!!!!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zit nog eens even goed naar die vraag te kijken en besef ineens dat ik hem helemaal verkeerd beantwoord heb, maar dat ik het antwoord niet eens kan géven.
Ik weet namelijk niet waar Gevonden ligt, en wist ook niet dat daar een Kerstmis zat. Wie dus nu de Kerstmis uit Gevonden in zijn bezit heeft, kan ik je helaas niet meedelen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
hahaha, Marleen!!! zo kun je het ook bekijken!!

Het beste antwoord

Kerstmis - overigens een katholieke term die slaat op de viering van het kerstfeest in de kerk, een mis met kerst dus - of kerstfeest is een bedenksel van de katholieke kerk, en stamt uit de tijd van de kerstening (christelijk worden) van Europa, ergens in de vroege middeleeuwen (vanaf ca. 400 na christus).

In die tijd moest heel Europa zo snel mogelijk christelijk (lees : katholiek) worden, en veel van de heidense feesten die her en der gevierd werden, zo ook het germaanse Lichtfeest dat in deze tijd van het jaar gevierd werd, moest met een christelijk sausje overgoten worden, omdat die heidenen zich natuurlijk niet al hun leuke feestjes af lieten pakken.

En ineens - of vermoedelijk in de praktijk langzaam maar zeker - vierden we niet meer het lichtfeest van de zonnewende, de belofte dat de dagen weer langer zouden worden en de winter over een paar weken weer plaats ging maken voor de lente, maar de geboorte van Christus.

De oude kerstsymbolen, met als belangrijkste natuurlijk de boom met lichtjes, (tot ver in deze eeuw echte kaarsjes trouwens, mocht je je dat ook afvragen) bleven bestaan maar verloren eigenlijk hun hele betekenis behalve de decoratieve.

Het is dus niet 'uitgevonden' maar ontstaan, zij het met enige dwang van bovenaf (de katholieke kerk).En nog slecht verzonnen ook, want het hele feest bestond eigenlijk al, inclusief de buitengewoon onchristelijke overvloedige maaltijd. Alleen het kerststalletje is vrij nieuw.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

Thomas Alva Edison heeft Kerstmis uitgevonden.

Toegevoegd na 2 minuten:
Maar nu even serieus:

Kerst wordt gevierd ter nagedachtenis aan de geboorte van Jezus Christus, maar de daadwerkelijke geboortedatum is eigenlijk niet bekend (net zomin als het geboortjeaar).

Bij een grote kerkvergadering (een zogenaamde concilie) werd een paar honderd jaar na deze geboorte bedacht dat rond de gangbare tijd voor de midwinterfeesten van de heidenen voortaan kerst gevierd zou gaan worden.

De eigenlijke Kerstmis is dus een bedenksel, zo je wilt, van de kerkvergadering.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
... kindje Jesus NATUURLIJK..!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Lees de bijbel en je zal er snel achterkomen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Onze voorouders (zoals de Germanen, de Kanienevaten, de Kelten) vierden een uitbundig feest, dat de dagen weer langer en warmer werden, en dat deden ze door oa. altijd-groene takken in huis (hut) te halen, en veel licht met vuren te maken, en het geratsoeneerde eten voor één keer even overvloedig te genieten, want het nieuwe groeiseizoen kwam elke dag dichterbij met de terugkeer van het zonlicht. Het was het feest van de zonnewende.

Toen zo rondom 800 de eerste christenen ons kwamen bekeren, waren ze natuurlijk wél zo slim, om ons niet alle feesten af te pakken, dus hebben ze wat christelijke hoogtijdagen 'toevallig' samen laten vallen met de feesten die al gevierd werden.

Voor héél streng in de leer van het christendom zijnde mensen heeft dus een kerstboom níéts met de geboorte van Jezus te maken, en die hebben er dan ook geen. En al die eieren en bloesemtakken in het voorjaar hebben niets van doen met het wederopstaan van Christus, en de hemelvaart en uitstorting van de Heilige geest, maar met het zich vernieuwen van de natuur.

Het zijn 'heidense' gebruiken uit lang-vervlogen dagen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vroeger werden er twee verschillende feesten gevierd. De Germanen (een bevolkingsgroep die vroeger in Noordwest-Europa en Scandinavië woonde) vierden op 21 december het midwinter feest. Bij dit feest werd het kwade verjaagd en het licht begroet. Rond de Middellandse zee werd op 25 december de zonnegod Nimrod vereerd.

Keizer Constantijn de Grote besloot kerstmis te vieren, in plaats van deze twee feesten. Tot dan toe nam de geboorte van Jezus geen bijzonder plaats in, maar Constantijn vond dat de geboorte alsnog gevierd moest worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kerstmis is een van oorsprong heidens (dat wil zeggen dat het feest al bestond voor het christendom)feest . Er werd toen het zonnewende feest gevierd,waarmee men aangaf,dat de dagen weer gingen lengen en de lente in aantocht was.
De R.K. kerk heeft er later een christelijk feest van gemaakt. Wie het uitgevonden heeft is niet bekend!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kerstmis (veelal zo aangeduid door katholieken), Kerst(feest) (veelal zo aangeduid door protestanten) of het geboortefeest van de Heer is een belangrijk christelijk feest in het kerkelijk jaar.

Met Kerstmis wordt door christenen de geboorte van Jezus-Christus gevierd. De evangeliën van Lucas en Matteüs beschrijven de geboorte van Jezus. Vooral Lucas geeft brede aandacht aan de geboorte van Jezus in Bethlehem.

Het kerstfeest wordt in de westers-christelijke wereld en in sommige Kerken van het Oosters christendom gevierd op 25 december. In die Oosterse kerken die de Juliaanse kalender gebruiken voor de liturgische kalender (zoals de Russisch-orthodoxe Kerk), wordt het 13 dagen later gevierd. In veel streken zijn er tevens speciale vieringen op de avond ervoor (kerstavond, middernachtsmis) en/of op de dag erna. In West-Europa wordt 25 december als Eerste Kerstdag en 26 december als Tweede Kerstdag beschouwd.

Het feest is in grote delen van de Westerse wereld in hoge mate geseculariseerd en veel elementen in de wijze waarop men Kerstmis viert gaan terug op prechristelijke en Germaanse tradities.

Hoewel Pasen theologisch gezien veel belangrijker is, wordt buiten de Liturgie het Kerstfeest in het Westen veel nadrukkelijker gevierd. In het christelijke Oosten is ook buiten de Kerk het Paasfeest belangrijker en speelt daarnaast het feest van Epifanie een belangrijkere rol.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Voor zover ik het weet is kerst een manier geweest om heidenen tegemoet te komen in hun geloofsbelevenis. Het feest is door Constantijn ingesteld, waarbij hij een bekend feest een christelijke lading gaf. Het versieren van de boom - de altijdgroene boom - was een manier om de boomgeesten terug te lokken, het feest rond de zonnewende was een viering van de terugkeer van de zonnegod - het lengen der dagen gaf dat aan. Een manier om te herkennen dat het een gefabriceerd feest is en niet terug te vinden in de bijbel is naar de dag van de viering kijken: die is altijd hetzelfde, terwijl alle andere christelijke feestdagen volgens de maankalender plaatsvinden en dus een wisselende datum kennen - met uitzondering van heiligendagen, aangezien sterfdata e.d. behoorlijk vast staan. De Grote Christelijke Feesten (Carnaval, Pinksteren, Pasen, Hemelvaart, Goede Vrijdag) vinden allemaal plaats op wisselende datums, terwijl Goede Vrijdag de sterfdag van Jezus is, en het Laatste Avondmaal met Pasen genuttigd is.

Kerst in zijn huidige vorm (met kerstman en kado'tjes)hebben we te danken aan Maarten Luther. Bij zijn kritiek op de katholieke kerk en daar op volgende hervormingen schafte hij het sint Nicolaasfeest af (dat was ook maar gewoon een heilige) en verplaatste het geven kadoos naar kerst.
De kerstman werd in 1932 voor het eerst afgebeeld, toen Coca-Cola een kerstcampagne wou hebben voor de kerst-periode. Vandaar het rood-witte outfit van Saint Nick.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kerstmis is oorspronkelijk een midwinterfeest, oftewel een heidens feest. Toen het christelijk geloof werd ingevoerd werd dit de geboorte van christus, zodat de 'heidenen' het geloof makkelijker zouden accepteren.
Bijna elk geloof/religie/hoe je het wil noemen, heeft een soort midwinterfeest oftewel kerstmis. Het is dus moeilijk te zeggen wie het heeft 'uitgevonden', over het algemeen zijn feestdagen niet uitgevonden maar door meerder mensen bedacht.
De Kerstman komt van Sinterklaas: Nederlandse immigranten vierden sinterklaas, en andere maakten een vergelijkbaar figuur: Sinteklaas oftewel Santa Claus. Het figuur werd pas echt populair door coca-cola.