Is "grootmoeders tijd" een vaste periode of een schuivend begrip? En van wanneer tot wanneer liep deze periode?

Toegevoegd na 58 seconden:
Met schuivend begrip bedoel ik dus dat over bijvoorbeeld 40 jaar die periode dus een andere periode is.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.7K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Goeie vraag +1
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik kom er zo op uit dat mensen het zien als de periode rond WOII ?! Iemand die het als een andere tijd bestempelt?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Leuke vraag!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Voor mij is het de periode vóór de tweede wereldoorlog, de tijd dat mijn moeder geboren is en mijn oma een jong gezin had.
Maar denk ik aan spullen uit grootmoeders tijd, dan is dat weer de jaren 50.
Het is dus wel een vreemde tijdsaanduiding eigenlijk.

Het beste antwoord

Het is niet aleen een schuivende periode,
het is ook een heel individueel begrip.

Aangezien ik nooit een opa of oma gekend heb
heb ik daar geen beeld bij, geen gevoel bij.
Ik gebruik die term dan ook nooit.

Ook niet als ik het met de kinderen had over de tijd en het
leven van hun opa en oma.

Als ik het dan toch zou moeten aangeven zou ik zeggen:
de tijd voordat de electriciteit algemeen werd.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+ en zelfs voor een individu is het lastig.
Als ik bij mij ouders ben dan is grootmoeders tijd voor mij de tijd tussen WO1 en WO2, ben ik een dag later bij mijn nichtje van 2 dan is het ook voor mij de tijd vlak na WO2.

Andere antwoorden (2)

Ik vind het een rekbaar begrip, het verschuift met de generaties. Maar nou moet ik wel zeggen dat de term 'uit grootmoeders tijd' volgens mij anno 2012 vooral nog wordt gebezigd door, grofweg, de generatie van 35 tot 80-jarigen. Erg breed, ik weet het, maar mensen jonger dan 35 hoor ik het eigenlijk nooit zeggen.

Als mijn moeder (70+) het daarover heeft, refereert ze aan haar eigen grootmoeder, die geboren werd in de 19e eeuw en volwassen werd begin 20e eeuw. Als ik (40 jaar) het erover heb, heb ik het over mijn oma, die begin 20e eeuw geboren werd. De generatie van mijn oma is uitgestorven, de generatie van mijn moeder nog niet, en die generatie bezigt deze term nog.

Nu ik er verder over nadenk: als veertigers met kinderen dit zo af en toe zouden zeggen, krijgen de kinderen het toch mee. In dat geval is 'grootmoeders tijd' de generatie van mijn moeder, en dan hebben we het dus over de jaren '30, '40 en '50 van de vorige eeuw.

Enfin, ik blijf dus bij mijn eerste idee: het is wel degelijk rekbaar en geen verschijnsel dat ergens is blijven steken in de tijd.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
het is een schuivend begrip, maar als ik de reclames zie waarin men met producten adverteerd uit grootmoedertijd dan gaat het bijna altijd over producten van net voor of net na de 2 wereldoorlog