Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat is de betekenis van de vleugeltjes op de stok vd pestdokter "Doctor Schnabel" (ets Paul Fürst)?

een koperets van Paul Fûrst (17e eeuw) waarop de pestdokter Schnabel von Rom staat afgebeeld. Hij heeft een stok in de hand waarop een zandlopertje met 2 vleugeltjes. En waarom heeft P.Fûrst een dokter uit Rome afgebeeld? Weet iemand mij meer te vertellen ?

Picture for question
2 jaar geleden
1.8K
Antoni
2 jaar geleden
Het zandlopertje staat volgens mij niet op de stok. Dat is ook niet te zien bij de andere pestdokter op de achtergrond.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

De zandloper met vleugels is een symbolische vertaling van het Latijnse "tempus fugit" oftewel "de tijd vliegt". De Italiaanse dokter is een "pest-dokter". Hij draagt kleding om zich te beschermen tegen deze besmettelijke en dodelijke ziekte. Door dat pak, de vogelbek en de lange vingers maakt de tekenaar er een karikatuur van, de dokter die alleen zijn patiënten bezoekt uit winstbejag.
(Lees meer...)
2 jaar geleden
Antoni
2 jaar geleden
Staat het zandlopertje echt op de stok? Ik heb de indruk van niet. Het is in ieder geval niet te zien bij de andere pestdokter op de achtergrond.
catamiki
2 jaar geleden
Idd, het staat niet echt op de stok maar er net boven.

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding