Is de Sagrada Familia een basiliek of een kathedraal?

Is de waardering voor het gebouw het zelfde gebleven?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.3K

Het beste antwoord

Sagrada familia is een Basiliek.
De volle naam verklapt het al nl:
Basílica i Temple Expiatori de la Sagrada Família
Basilica = basiliek.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Waarom nou een -1

Andere antwoorden (4)

Het is een kathedraal en de waardering wordt alleen maar groter omdat er nog steeds aan gebouwd wordt, maar de contouren van het eindresultaat nu wel naar boven komen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Geen min van mij, ik snap je redenatie en veel mensen praten over de kathedraal Sagrada Familia. De Spaanse naamgeving is: "Basílica y Templo Expiatorio de la Sagrada Familia".
Het is een basiliek. De term basiliek slaat op de bouwvorm.

De term kathedraal slaat op de functie. Een kathedraal of dom is de kerk waar een bisschop zetelt. Dat is hier niet het geval.

Toegevoegd na 3 minuten:
Het was natuurlijk wel de wens van Gaudi dat de kerk als deze voltooid is dienst gaat doen als kathedraal.

Toegevoegd na 17 minuten:
Overigens denk ik dat er ook argumenten zijn om het een kathedraal te noemen, zoals Freek bijvoorbeeld aangeeft.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
hangt er van af of je het architectonisch bekijkt of functiematig.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Precies. Daarom van mij een plus op je antwoord.
Basiliek is een eretitel die wordt verleend aan een kerk. Bijvoorbeeld voor een bekend bedevaartsoord of voor een kerk met een bijzonder verleden of een bijzondere functie of betekenis.
Een kathedraal is de kerk waar de zetel van de bisschop staat, de hoofdkerk van een bisdom.

Wat is nou de Sagrada Familia voor een kerk? In november 2010 is deze door paus Benedictus gewijd tot basiliek.
Er staat in Barcelona ook een kathedraal, namelijk de Cathedral de la Santa Creu i Santa Eulalia. Maar de Sagrada Família is veruit het bekendste godshuis van Barcelona. Het is ook het beroemdste werk van Antonío Gaudí, een Spaanse architect die zelf tot zijn dood aan de bouw van de basiliek werkte.
De waardering voor het gebouw is door de wijding niet veranderd maar gewoon hetzelfde gebleven.
Amadea
11 jaar geleden
Een basiliek (in de kerkelijke betekenis). Dan is het in de regel ook een basiliek in de bouwkundige betekenis.

Een kathedraal zou het zijn als de bisschopszetel (de cathedra) er stond en die staat er niet.

De Sint-Jan in 's-Hertogenbosch en de Sint-Bavo in Haarlem zijn kathedrale basilieken: ze zijn kathedraal (omdat de bisschopszetel er staat) en basiliek (omdat ze ooit die eretitel hebben gekregen, waar 'Rome' overigens erg 'zuinig' mee is tegenwoordig; een kerk moet aan nogal wat voorwaarden voldoen om ervoor in aanmerking te kunnen komen.)