hoe was het leven in zwitserland ten tijde van de wo2? en waarom was het niet aangevallen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.3K

Het beste antwoord

De Duitsers waren niet achterlijk. Heel wat landen die zijn aangevallen stonden aanvankelijk helemaal niet op hun lijst.
Zwitserland was niet alleen neutraal maar ook strategisch onbelangrijk. Het land stond niemand in de weg en het maakte de Zwitsers niet uit wie wilde investeren. Verder lag het veilig tussen Duitsland, Oostenrijk, Italië en bezet Frankrijk. Het kon dus verder toch nergens heen dus waarom zouden ze daar waardevolle middelen aan verspillen?

Nederland was oorspronkelijk ook neutraal en eigenlijk kon het de Duitsers niet zo heel veel schelen zei het dat Nederland na de verovering van Frankrijk een flinke zwakke plek zou zijn in de kust verdediging (de Engelsen hadden hadden zich echt niet door de Nederlandse neutraliteit laten tegen houden om Duitsland aan te vallen) en de Duitsers geen zin hadden om dezelfde fout te maken als in WOI toen ze om zuid Limburg heen trokken (daarbij konden ze moeilijk hun Japanse vrienden in de steek laten met hun interesse in Indonesië) en daarmee waardevolle tijd verloren om hun troepen naar de linies tegen Frankrijk te krijgen (ook de enige reden dat België aangevallen werd).

In de Balkan en Noord-Afrika (zeker met de Britse overheersing van de Middellandse zee via Egypte, Malta en Gibraltar) hadden de Duitsers ook geen interesse. Pas toen Mussolini onverwachts besloot dat Italië net zo succesvol moest zijn als Duitsland en op eigen houtje op veroveringspad ging moest Hitler ingrijpen om de voorkomen dat de Italianen zouden verliezen en zo een pro Engels bolwerk op het vaste land zou ontstaan.

Eigenlijk ging het de Duitsers alleen maar om Polen, Frankrijk, Engeland en de USSR. De rest zat daar eenvoudigweg tussen. Zweden en Zwitserland veroveren had alleen maar waardevolle militaire middelen gekost. Zelfs Noorwegen stond aanvankelijk niet eens op de Duitse wensenlijst en is eigenlijk alleen maar aangevallen om te voorkomen dat Noors en Zweeds staal Engeland zou bereiken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

De Zwitsers aten van twee walletjes, de Duitsers hadden er belang bij dat Zwitserland neutraal bleef, vanwege de vele banken daar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De Zwitsers waren actief betrokken bij de oorlog, vooral vwb de financiering en steunden de Nazi's, hadden Hitler toegezegd dat hij grondstoffen zou krijgen indien Zwitserland niet binnengevallen zou worden.

Het leven in Zwitserland was goed, hebben heel weinig gemerkt van de oorlog.

De Amerikaanse luchtmacht per ongeluk een aantal malen Zwitserse steden / dorpen gebombardeerd (dat 3 of 5 keer).