Wat zijn de oorzaken en gevolgen van de Bestorming van de Bastille?

Het was toch de aanleiding tot de Franse Revolutie?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
5.2K

Antwoorden (5)

De macht van de koning was enorm groot en de franse hadden daar genoeg van zie link
13 jaar geleden
het was de aanleiding tot de revolutie , dat klopt. De oorzaak van de bestorming was onvrede, de aanleiding de opvoering van een opera, ik dacht : La muette de Portici, waarin de regering aan de kaak werd gesteld. Het gevolg was dus de revolutie
13 jaar geleden
In de loop van de achttiende eeuw had honger al tot vele opstanden in Frankrijk geleid. Aan de vooravond van de revolutie waren zo’n 10 miljoen van de 25 miljoen Fransen aangewezen op liefdadigheid om in leven te blijven. Bovendien taande de macht van de koning, stond de regering apathisch tegenover hervormingen en vroegen intellectuelen zich af of de autoriteit van de koning wel boven nationale belangen diende te staan.

Toegevoegd na 2 minuten:
De Franse Revolutie heeft denkbeelden gezaaid waaruit later zowel democratieën als dictaturen groeiden. Ze heeft ook getoond wat er kan gebeuren als politieke machten zich plotseling tegen de georganiseerde religie keren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De directe aanleiding tot de bestorming van de bastille is waarschijnlijk een stuk minder romantisch en veel praktischer als men vaak hoort.

Door een economische crisis (die hadden ze toen ook al) en hoge belastingen was er onvrede onder de bevolking ontstaan, welke uitmonde in een volksoproer.

Eerder had de menigte het Hôtel des Invalides bestormd en daar wapens buitgemaakt (30,000 musketten) maar zonder munitie of buskruit. Dat was opgeslagen in de Bastille, dus dit was en logisch doelwit voor de menigte.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De oorzaak zoals genoemd was dat men munitie nodig had, het gevolg kan hooguit zijn dat de symboolfunctie (in de Bastille zaten enkele tegenstanders van het regime gevangen) zorgde voor een grotere betrokkenheid bij het volk.