Nee hoor, je kunt er rustig vanuit gaan dat Handel niets met de vrijmetselarij te maken heeft gehad. Ik heb er nog nooit van gehoord, en na een forse Google speurtocht blijkt dat er ook niets over te vinden is.
Maar het is allemaal lang geleden, en jij en ik waren er niet bij. Wie weet waar Handel allemaal lid van is geweest, en wat zijn opvattingen waren. Wèl kun je vaststellen, dat als hij vrijmetselaar is geweest, dat absoluut niet relevant is voor zijn composities. En zijn muziek is toch echt het enige, waarom Handel belangrijk is. Of Handel van spruitjes hield, is ook niet relevant voor zijn werk.
Bij b.v. Mozart is het wel relevant, en daar zou het ook zinnig kunnen zijn om het te weten.
"Van huis uit gelovig rooms-katholiek, was hij evenzeer aangeraakt door de ideeën van de Verlichting. Dit zal er mede toe geleid hebben dat hij zich in 1784 bij de vrijmetselarij aansloot. Voor zijn verdere ontwikkelingsgang als componist was dit van groot belang (men denke aan o.a. de Maurerische Trauermusik, 1785; KV 477); het hoogtepunt van deze ontwikkeling vormt de opera Die Zauberflöte, waarin maçonnieke ideeën een grote rol spelen."
Wat hierboven over Mozart wordt geschreven, gaat dus echt niet op voor Handel.
http://www.vrijmetselarij.nl/acacia/WatisVrijmetselarij/Muzikaleaspecten/Bekendema%C3%A7onniekecomponisten/tabid/4674/Default.aspx
http://home.zonnet.nl/beijen19/Mozart.htm