Wat is de relatie tussen de Griekse filosofie en de Griekse mythologie?

Interessant is het je om je te verdiepen in de Griekse filosofie en daar kom je het begrip natuurfilosofie tegen. Tegelijkertijd bestaat er ook zoiets als de Griekse Mythologie. Je zou haast denken dat er een verband is. Is die er? Of lijkt is die er niet? Dus dat er sprake is van secularisatie.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
3.3K

Het beste antwoord

Natuurlijk is er een relatie tussen de griekse filosofie ne de griekse mythologie. De filosofen leefden in een wereld waarin mythologie een grote rol speelde. Sommige filosofen zaten meer op de lijn van secularisatie en stonden dus kritisch tegenover mythologie en religie. Je kunt hen beschouwen als empiristen of rationalisten. Andere filosofen probeerden mythologie en wetenschap met elkaar te rijmen.

Niets nieuws onder de zon dus, eigenlijk.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De presocratici zijn een hoofdstuk apart.