De huidige olifanten - lid van de familie waar ook bijvoorbeeld de mammoet thuishoort - ontwikkelden zich in de nu bekende vorm ongeveer vijf miljoen jaar geleden uit eerdere voorgangers.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
je bent een nul vergeten...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waar dan ? Ik mis geen nul hoor.
We hebben het over het dier dat we herkennen en benoemen als olifant, niet een van de vroegere voorouders daarvan.....
Net zoals een Hyracotherium Eohippus nog lang geen paard is, en Proconsul nog lang geen mens.
Vijf miljoen jaar geleden dus (nog maar). Give or take een paar (duizend) jaar ; zo duidelijk zijn overgangen van de ene soort naar de andere nu eenmaal ook niet echt aan te wijzen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
sorry. Ik ben nu eenmaal niet zo goed in overgangen. Wel in uiterste grenzen.
Cryofiel
12 jaar geleden
Een 'eerdere voorganger' is een pleonasme - tenzij je het over de kerk hebt, want daar komen ook 'latere voorgangers' voor.     ;-) +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, ik zat er al naar te kijken van 'hmm, die loopt niet helemaal lekker'. Ik ha blijkbaar de behoefte voorgangers toch iets te versterken ;-) Ik vraag me alleen of of het stiekem toch niet een contaminatie is van 'eerdere exemplaren (of soorten)' en 'voorgangers' in plaats van een pleonasme.
Tja, een redelijk lastig vraagstuk omdat de olifanten zo'n beetje de laatste nog levende soort zijn van een orde die dus enkel uit uitgestorven dieren bestaat. De oudste verwant van de nog levende olifanten is volgens wikipedia gevonden ergens in de buurten van Marocco en staat bekend onder de naam Eritherium azzouzorum en leefde zo'n 60 miljoen jaar geleden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is geen olifant, maar een verre voorouder.
Olifanten zijn afstammelingen van Mammoeten, zij leefden miljoenen jaren geleden. Tussen de 2,4 en 5,4 miljoen jaar geleden splitsten zij zich samen met de Aziatische olifant af van hun voorouders. Tussen de 4,2 en 9 miljoen jaar geleden splitste zij zich samen met de Afrikaanse olifant af van hun voorouders. (die voorouders waren de Mastodonten)
Aziatische olifanten zijn dus nauwer verwant met de mammoet.
De Mastodonten leefden wel (meer) dan 30 miljoen jaar geleden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De roots van de olifanten liggen bij de slurfdieren. Het alleroudste slurfdier is de MOERITHERIUM uit het geologische tijdperk BOVEN-EOCEEN. Deze werd trouwens slechts circa 75 centimeter hoog. Hij vormt echter de directe aanvang van de ontwikkelingslijn van onze hedendaagse olifanten. Het antwoord op je vraag is : de Moeritherium leefde circa 36 miljoen jaren geleden.