Hoe kon het dat Zwitserland neutraal en/of niet bezet was in de tweede wereld oorlog?

Als je kijkt naar de kaart van Europa, met alle door de Duitsers bezette gebieden, ligt Zwitserland als wit vlekje in het midden tussen alle bezette gebieden... Hoe kan dit? Waarom hebben de Duitsers Zwitserland niet bezet, zoals ze met alle andere landen deden?

Ik vind de uitspraak "Zwitserland was neutraal" zo waardeloos, omdat Hitler ondanks verdragen en afspraken uiteindelijk toch wel landen binnen viel als hij dat wilde.

En in het kader van "lebensraum", vind ik het al helemaal vreemd dat dat land in het midden van alles altijd maar onbezet bleef...

Hoe kan dit?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
18.8K

Het beste antwoord

Duitsland had zeker plannen om Zwitserland te bezetten, maar op dat moment was Hitler erg druk bezig met Engeland wat veel manschappen en moeite koste en wilde zich niet nog een probleem tegelijk op de hals halen. Een Zwitserse Generaal heeft namelijk gedreigd met een zware tegenstand als de Duitsers een bezetting zouden pogen.

Overigens heeft Zwitserland wel degelijk Duitse vliegtuigen neergehaald die boven het luchtruim vlogen.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Zwitserland_tijdens_de_Tweede_Wereldoorlog

Toegevoegd na 2 minuten:
Tevens zouden de Zwitsers een hoop bruggen en wegen opblazen bij een invasie. Dat zou het land, ivm de Alpen, bijna onmogelijk maken voor Hitler om te bezetten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Er wordt altijd vergeten dat Zwitserland toch niet helemaal neutraal was en dat zwitserse banken hun voordeel hebben gedaan met bv het verdwenen nazi-goud. valse neutraliteit waar de nazi's op het einde dankbaar gebruik van maakten voor het wegsluizen van geld en dergelijke en een mogelijke ontsnappingsroute. Mss is dat ook de reden geweest dat Nazi-duitsland besloten heeft om niet aan te vallen zo'n vals neutraal land heeft zijn voordelen en dat mes sneed aan 2 kanten dwz zowel duitsland als zwitserland werden er beter van.

mijn persoonlijke mening is dat er aanvankelijk wel een intentie van de duitsers was zwitserland binnen te vallen, maar dat de zwitsers het onder, de mantel van neutraliteit, op een akkoordje met de nazi's hebben gegooid met als gevolg dat zwitserland "vrij" bleef en de nazi's in het geheim geld, goud en andere waardevolle zaken daar konden "opslaan".
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zwitserland heeft inderdaad Duitse vliegtuigen neergehaald, maar dat is eigenlijk geconcentreerd geweest tot de beginfase in 1940 toen hebben ze 10 of 11 vliegtuigen neergehaald. Daar is door de duitse regering op gereclameerd, dat het de zwitsers zijn die de grens overschreden hadden, uiteindelijk is het allemaal beslecht doordat de zwitsers hun excuses hebben aangeboden en de vliegtuigen hebben vergoed. Nu als je weet dat de duitsers Polen zijn binnengevallen en als reden opgegeven hebben de aanslag op het duitse radiostation, die ze zelf hebben geensceneerd (de duitse "soldaten" waren in feite zelfs duitse en ook poolse joden uit een kamp), dan kun je je mss afvragen of mimimaal een gedeelte van die 11 vliegtuigen niet opzettelijk is opgeofferd.... Verder vlogen de zwitsers ook met de Duitse Messerschmitt Bf 109 versie D en E, om te weten 90 stuks besteld in 1938, de laatste geleverd in 1940, ongeveer 8 maanden na begin van de oorlog. Er is een incident bekend met een Duitse nachtjager die een Britse Lancaster-bommewerper achternazat en door technische mankementen gedwongen te landen was in zwitserland, dit vliegtuig is vernietigd onder toeziend oog van de Duitsers (die bang waren dat de radar en wapens in geallieerde handen zouden vallen) en daarvoor hebben de duitsers hun bedankt dat ze nog eens 12 messerschmitts BF 109 Gustafs hebben geleverd, waarvoor ze later zelfs de helft van de aanschafprijs hebben teruggestort wegens mankementen. Verder hebben de Duitsers Zwitserland geen enkele maal gebombardeerd, in tegenstelling tot de geallieerden. Dit allemaal in acht neming en met mijn eerdere antwoord tesamen en de goede aanvulling van linq 1980 over de pers, kun je natuurlijk debateren over de neutrale status van Zwitserland.... Mijn Persoonlijke menig? Ik denk dat ze hardstikke fout waren, maar het goed verborgen hebben weten houden.....
Wat er vooral ook mee te maken heeft is dat Zwitserland een bijna onmogelijk gebied is om tactiekvol te kunnen bezetten. De vele hoge bergen belemmeren dit. Er werd inderdaad dan ook nog eens gedreigd met het opblazen van bruggen, spoorlijnen en dergelijke als Duitsland Zwitserland binnen zou vallen, dan is het gewoon bijna een onmogelijke missie.