Hoe heet zo'n granaat die de duitsers in de wo II gebruikten? Het is een soort van stok.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
8.6K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Niet alleen de Duitsers gebruikten het hoor. In films zie ik de Japanners ze ook af en toe gebruiken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Die hadden vaak een metalen steel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Atenias , de duitsers hadden 'n pact met de jappen. Vandaar die uitwisseling van wapens .
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
heeft niks temaken met uitwisseling van wapens hoor de mof vocht tegen de rus en die had ze ook de rgd33 en sticky granaten is iets engels een soort steel handgranaat met een galzen bol met dor om heen stof met een kleverig goedje zodat de granaat niet van een tank af kon vallen

Het beste antwoord

Dat heet een steelgranaat.

Toegevoegd na 5 minuten:
Ofwel Stielhandgranate

Door die stok kon je er makkelijk ver mee gooien, wat handig is want hij moet niet vlak voor je ontploffen.

Vanaf 1917 zat onderaan de steel een dop met een touwtje. Door daaraan te trekken werd de granaat op scherp gesteld en had je 4 a 5 seconden om hem weg te gooien.
Overigens was de Stielhandgranate tot het eind van WOII in gebruik.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Pantzerfaust . Niet verder vertellen hoor !

Toegevoegd na 11 uur:
Jullie moeten de vraag voor je reageert GOED lezen ! Het gaat hier om 'n granaat uit de TWEEDE W.O.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een Panzerfaust is een soort bazooka.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En heel wat groter!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Panzer schrijf je zonder t trouwens.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
http://de.wikipedia.org/wiki/Panzerfaust
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
[IMG]http://i56.tinypic.com/16lg39f.jpg[/IMG]
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
sdorry was net foute link maar hier hopelijk de goede van mij met panzerfaust
Image and video hosting by TinyPic
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
klote links altijd was de eerste toch de goede maar [img] moet je weg halen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
widar , ik heb het al 'ns gezegd. je hebt nog 'n lange weg te gaan. Mein Deutsch ist tatsaechlich nicht mehr so gut wie vorher .
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je Duits niet zo goed meer is, waarom check je het dan niet eerst, voordat je het als antwoord plaatst? En waarom heb ik nog 'n lange weg te gaan? Alleen omdat ik het niet eens ben met je antwoord? Ik denk dat in dat geval iemand anders een lange weg te gaan heeft...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@yann1 als je de vraag werkelijk goed had gelezen had je het woord stok waargenomen en dat heb je niet bij een panzerfaust daar een panzerfaust een lanceerbuis heeft
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens mij moet je zelf beter lezen EN kijken yann1... Je hebt dus goed gelezen dat het een granaat is. Waarom zeg je dan Panzerfaust? Een Panzerfaust is veel groter dan welke handgranaat dan ook. Een Panzerfaust IS niet eens een granaat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is geen stok. maar een buis.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
idd panzerfaust is een holle lading
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
de geallieerden noemden hem ook wel potatomasher
(aardappelstamper)
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
haha! Weet je zeker van Call of duty? XD
capthavoc
13 jaar geleden
Ach je pikt het wel op ergens zo oud ben ik nou ook weer niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
CoD 2,
Dan zeggen de allies ""potatosmasher, run!""
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
langleven CoD 2 !!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
als cod niet bestaan had wisten kinderen niet eens wat een wapen was hahaha
dat is de stielhandgranate m24 de opvolger van de steelhandgranaat uit de eerste wereld oorlog deze granaat zit aan een stok om hem verder te kunnen werpen dan de standaard (granaatappel)granaat en hij is naar mijn mening ook fijner om te gooien (ja heb ervaring hiermee)

het nadeel van de m42 is dat je de kop ervan moet verwijderen om de ontsteker te-plaatsen en je een schroefdop moet weg draaien om bij het ontstekingskoord te-komen dit koord moet je trekken voor het werpen
dit probleem werd in 1943 opgelost met de m43 granaat welke de ontsteking niet meer in de bodem had zitten maar aan de kop

er was ook nog een splinter kap voor gemaakt om de granaat effectiever te-maken daar de granaat in beginsel niet werkt met splinter werking maar zuiver op de drukgolf

je kon ook 1 granaat met meerdere koppen bundelen om tegen tanks tegebruiken

bijgevoegd enkele afbeeldingen

eerste wereld oorlog model m17:
http://www.forumeerstewereldoorlog.nl/wiki/index.php/Afbeelding:Stielhandgranate_M1917_schema.JPG
m24 dorsnede:
http://de.academic.ru/pictures/dewiki/83/Stielhandgranate24.JPG
m43:
http://www.mfiap.com/airsoft/Late_M43.JPG
de splinterkap:
http://bilder.zib-militaria.de/pics/235.jpg
granaat bundel:
http://www.thanksgis.com/Nouveau%20Gozzo/Images/ArmesAlle/GrenadAssemble.jpg
de vergelijking tussen de aardappelstamper en de granaat:
http://www.profilm.de/fundus/4201.jpg
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik had hem wel kunnen gebruiken, want ik was zo'n beroerde granatengooier dat ik helemaal geen granaten meer mocht gooien.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
haha geweldig ik kon ook helemaal niet uit de voeten met die ei handgranaten maar steel ben ik toch nog wel redelijk goed in kwam ik achter k heb helaas geen foto's dat ik met een steel handgranaat gooi anders had ik die foto gebruikt bij de foto's ik heb nog wel foto's met andere wapens maar ja dat is op deze vraag niet vantoepassing
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nou, noem eens zo'n wapen?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
p38, p08(luger), k98, mp40, mg34, mg42, lee enfield, bren, garand, m1_carbine, hembrug, mosin nagant (en sniper uitvoering), sten gun, thompson, browning high power, colt .45 en zo kan ik nog wel ff doorgaan hoezo interesse in de foto's?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hembrug was toch een munitiefabriek?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja de hembrug fabriek uit zaandam staat bekend om zijn munitie maar heeft ook wapens geproduceerd naar model van de mannlicher hier een voorbeeld: http://www.leger1939-1940.nl/Uniform/Infanterist/geweer_groot.htm
Steel granaat!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Afhankelijk van het formaat, kan het zowel de steelhandgranaat als de pantservuist zijn. De 1e was zo'n 50 cm lang en werd behalve voor oorlogsdoeleinden ook veelvuldig voor het vissen gebruikt. De pantservuist was ongeveer 120 cm en werd gebruikt om (het woord zegt het al) gepantserde voertuigen uit te schakelen. Een redelijk effectief wapen, behalve bij de russische T 34 tank. Die was te zwaar gepantserd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
haha ik heb toch beelden die laten zien dat de panzerfaust met 1 schot een t34 uitschakeld hoe verklaar jij dat als ik vragen mag?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
simpel, ook een T-34 had een paar zwakke plekken. In de loop van WOII werden verschillende versies dan ook van extra pantser voorzien.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dank je Sherpa!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ehm een panzerfaust kon bij mijn weten door 30 cm panzerstaal komen en er is geen enkele tank geweest in wo2 met zulk een dikke bepantsering bij mijn weten
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
http://nl.wikipedia.org/wiki/Panzerfaust

Die 30cm was pas in de laatste fase van de oorlog bereikt, daarvoor was het niet meer dan 20cm,ook nog een respectabele dikte. In de link zie je de complete geschiedenis van het wapen. Ik merk overigens wel dat de 2e wereldoorlog jouw interesseheeft.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En daarbij was de T-34 erg afgeschuind, waardoor veel projectielen afketsten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
alleen over langere afstanden was dit het geval
daarbij blijft het nog steeds een feit dat de panzerfaust een niet geupgrade t34 altijd de baas was hierbij een foto met hoe de upgrade eruitzag http://www.geocities.jp/saimitsutogenkyo/t34-85-ba_20.jpg
een steelgranaat, die ''stok'' was een handvat voor de grip. het zou daarom makkelijker gooien zijn.