Waarom hebben de Duitsers toch voor de Die Endlösung gekozen en de joden niet naar Madagaskar gedeporteerd?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.6K

Antwoorden (5)

Dit was te lastig. Er waren te veel joden om ze allemaal naar Madagascar te verschepen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het Madagaskar-plan was weinig praktisch: het lag ver weg en was niet van Duitsland. Maar afgezien daarvan - waarom genocide?
Er zijn verschillende theorieën over. Eén theorie is dat het lot van de Joden al vanaf het begin vaststond, omdat Hitlers antisemitisme zo ver ging dat hij alle Joden wilde uitroeien. Een andere theorie zegt dat het bureaucratisch apparaat van Nazi-Duitsland geleidelijk verder is geradicaliseerd, zodat uiteindelijk alleen de radicaalste oplossing overbleef.
En er is een theorie die zegt dat Hitler pas heeft besloten tot de genocide toen het Duitse bliksemoffensief tegen de Sovjetunie vastliep, eind 1941. Hitler ging er vanuit dat hij zou winnen, maar hij besefte toen wel dat het niet meer in een snel offensief zou lukken, zodat de oorlog was uitgelopen op een wereldoorlog. Hij heeft voor die tijd verschillende keren verklaard dat, als de Joden Duitsland opnieuw in een wereldoorlog zouden storten, hij het Joodse volk zou uitroeien. In zijn visie kon het niet anders dan de schuld van de Joden zijn dat de oorlog zo uit de hand was gelopen. Vanaf dat moment beginnen de Sonderkommandos, die achter de Duitse troepen aan oprukken, ook Joodse vrouwen en kinderen te vermoorden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Doordat Duitsland Groot-Brittannië niet kon verslaan in 1940 hield Groot-Brittannië controle over de zeeën. Hierdoor was het plan niet meer mogelijk en werd (waarschijnlijk in 1941) besloten de Joden te vermoorden, in de "Endlösung der Judenfrage".

Tot de "Battle of Britain" was er al veel voorbereid voor dit plan. Duitsland had Frankrijk al verslagen, en wou dmv een deal met de Vichy-regering de Franse kolonie Madagascar overnemen.

Toegevoegd na 14 uur:
De overgrote meerderheid hier roept maar wat, zonder enige kennis te hebben.

Als je op Google verschilende bronnen onderzoekt, kom je steeds tot de conclusie dat de reden voornamelijk was dat Duitsland geen toegang tot de zeeën had.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat laatste was te duur. Duitsland was toen een arm land door de schulden die ze na de eerste wereldoorlog (1914-1918) hadden gemaakt en die nog niet afbetaald waren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tussen de 1e en 2e Wereldoorlog werd reeds onderzocht of dit plan mogelijk was. Het is dus niet een specifieke oplossing, die in de 2e Wereldoorlog is ontstaan !

Het antwoord is dat de VICHY-REGERING van maarschalk Henri Philippe Benoni Omer Joseph (Philippe) Pétain onder geen beding haar kolonie Madagascar wilde afstaan of wilde laten gebruiken (lees : misbruiken) door de Duitse regering. De oude (84 jaar) Petain, die wel antisemiet was, was in diverse zaken een notoire dwarsligger.

Bovendien moesten veel te veel Joden over de door de Britse marine beheersde zeeen richting Afrika worden vervoerd. Daarnaast hebben de Duitsers uitgerekend dat het vervoeren van een kleine TWEE MILJOEN Joden naar Madagascar een onuitvoerbare opdracht zou vormen. Deze berekening was ook reeds voor het begin van de 2e Wereldoorlog tijdens het Interbellum gemaakt. Kortom een slechte herhaling van zetten ...

Aan de andere kant is de Endlösung der Judenfrage door het vernietigen van de Joden een verschrikkelijke optie geworden ...