Wanneer werd de eerste ketting gemaakt?

Toegevoegd na 14 minuten:
Ik bedoel dan een ketting met schakels zoals een anker aan een schip.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.5K
Amadea
12 jaar geleden
Welke kettingsoort bedoel je dan?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zoalsik zei, zo eentje die je op schepen ziet voor de ankers. Er zijn dus eigenlijk verschillende soorten kettingen tot en met een fietsketting. Maar je kent het wel, een gevangenen in de middeleeuwen aan de ketting gelegd. In de film zie je dan dat ze zo'n "scheepsketting" gebruiken. Maar bestonden die toen al?
Amadea
12 jaar geleden
Toen ik mijn vraag om verduidelijking stelde stond jouw toevoeging er nog niet, maar alleen de hoofdvraag. Die was niet duidelijk, zul je moeten toegeven...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja hoor ik ben de moeilijkste niet.

Het beste antwoord

in de prehistorie werden al sieraden gemaakt van botten.

Toegevoegd na 36 minuten:
naar jou toevoeging vermoed ik de bronstijd. Ze hadden toen al mooie sieraden zoals oorbellen van brons. dus konden ze ook schakel kettingen maken. ik kan geen voorbeeld noemen en weet ook niet of ze het daadwerkelijk maakten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Wanneer de allereerste schakelketting werd gemaakt weet ik niet. Maar in de link in de bron vind je een plaatje van een Oudegyptische ketting uit het midden van de 16e eeuw v. Chr., die van piepkleine gouden schakeltjes is gemaakt. Hoewel dat op de foto niet goed zichtbaar is garandeer ik je dat die ketting echt uit kleine schakeltjes bestaat, ik heb 'm met eigen ogen gezien in het museum van Luxor! Als mensen in de 16e eeuw v. Chr. in staat waren om zulke kettingen te maken moeten ze al eeuwen eerder eenvoudiger schakelkettingen hebben kunnen maken. Ik hoop dat iemand anders daar meer van weet.