Hoe is de huidige situatie tussen de Hutu's en de Tutsi's

Iedereen kent in grote lijnen wel de bloederige geschiedenis van de Hutu's en Tutsi's. Maar hoe is de situatie de dag van vandaag?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1K

Antwoorden (2)

Momenteel is het rustig en kunnen beide volken in relatieve rust naast elkaar leven in Rwanda. Desalniettemin botst het nog regelmatig, maar deze uitspattingen zijn niet meer zo heftig en bloederig als voorheen. Er is, sinds het laatste conflict in 1994, tussen deze 2 bevolkingsgroepen geen genocide meer gepleegd.

meestal, zo wijst de geschiedenis uit, laait het conflict op wanneer er een wisseling van de macht plaatsvind in het landelijke bestuur na het plegen van een staatsgreep. Daar dit sinds 1994 niet meer heeft plaatsgevonden is het relatief rustig in Rwanda.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ben er vaak geweest, blijft gek hoe deze twee groepen in 1 land kunnen wonen.
Veel met mensen gesproken,zowel in Kigali als platteland.
Zelf denk ik dat het er idd nu rustig is, maar er is nog steeds haat naar elkaar..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Laten we hopen dat het goed blijft gaan en dat de iedereen in Rwanda in vrede mag leven!
Ook na het nieuwe vredesakkoord van Pretoria (oktober 2003) willen de rebellen van het FNL niet meewerken.

In 2004 zijn 3000 vredestroepen van de Afrikaanse Unie actief in Burundi. Als de rebellen de wapens willen neerleggen, kunnen ze door de vredesmacht kunnen worden opgevangen. De toekomst moet uitwijzen of dit gebeurt. Pas als de rebellen zich aanmelden bij de vredesmacht durven de Burundezen te geloven dat het vredesakkoord dit keer geen dode letter is.

De situatie is er eigenlijk niet echt veel beter op geworden.
Dat is wat ik op deze site vond, waar overigens verouderde, maar zeer zeker veel waardevolle informatie staat, en ook veel linkjes.

http://www.cmo.nl/conflictenbank/index.php?Afrika:Grote-Merengebied:Burundi

Echter op 26 april 2009 gaf NU.nl nog een berichtgeving over een mislukte verzoening.

http://www.nu.nl/algemeen/1954956/verzoening-hutus-en-tutsis-volledig-mislukt.html