Zijn er bij de gildenlaan in susteren wel eens archeologische vondsten gedaan of ergens in een omtrek van 1 km rond de gildenlaan?

Ik doel op prehistorische tot vroeg romeinse vondsten.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Bij de Gildenlaan zelf niet, wel mogelijk bij het gemeentehuis, ongeveer een halve kilometer verder. Er werden mogelijke sporen van begraving (grafveld?) uit de Romeinse tijd gevonden.Bij de aanleg van een wegcunet in 1984 werd bij het afvoeren van grond een compleet terra sigillata bakje ontdekt. De vondst werd geïnterpreteerd als behorend tot een grafinhoud. In dat geval zouden er meer graven in de bodem aanwezig kunnen zijn.De vindplaats ligt in de bebouwde kom, onder een klein grasveld.

In 2006 zijn vanwege de provincie de Limburgse terreinen van Archeologische Betekenis geherwaardeerd. Op basis van de beschikbare gegevens werd de status van de plek verhoogd. Veldwerk vond niet plaats. Voor een afdoende waardering zou een proefsleuvenonderzoek nodig zijn geweest,maar dat was niet mogelijk.

Op de indicatieve kaart van archeologische vondsten staat verder dat er een lage trefkans is dat er iets gevonden gaat worden op de Gildenlaan zelf.