Welke groepen mensen waren betrokken bij de Bosnische oorlog?

In de Bosnische oorlog waren verschillende groepen mensen betrokken waarmee ik bedoel; Bosnische Serviërs, Bosnische Kroaten etc. Wie waren deze mensen en wat waren de voornaamste groepen die bij deze oorlog betrokken waren?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.3K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Goeie vraag! +
Kristal
11 jaar geleden
Sebas, als ik je lijst met vragen zie, heb ik het gevoel dat je via GV je huiswerk maakt, klopt dat?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
En geef je niet zelf al een beetje antwoord op de hoofdvraag?

Antwoorden (3)

In het begin van de oorlog (1992) vochten de Bosnische Kroaten en de Bosniakken tegen de Bosnische Serviërs, die als gevolg van de onafhankelijkheidsverklaring een eigen republiek hadden uitgeroepen: de Servische Republiek, gesteund door Servië onder leiding van Slobodan Milošević.
In 1993 ontstond er ook oorlog tussen de moslims en de Bosnische Kroaten, omdat ook de Kroaten een territorium van Bosnië wilden inlijven. De Kroaten kregen hierbij steun vanuit Kroatië. Het bekendste voorval in deze is de verwoesting van de oude brug in Mostar, de Stari Most, wat waarschijnlijk het bekendste symbool van Bosnië is. In 1995 sluiten de Bosniakken en Bosnische Kroaten vrede na tussenkomst van de Kroatische president Franjo Tudjman. De vrede wordt vastgelegd in het Verdrag van Dayton.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja, dat had ik ook al gevonden, maar waar ik achter probeer te komen is wat is bijvoorbeeld het verschil tussen Bosnische Kroaten en Bosnische Serviers? Vanwaar heten zij beide Bosniers maar bestrijden zij elkaar toch?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ga eens wat lezen, dan zou je dat soort antwoorden wel weten. Wikipedia bijvoorbeeld is heel toegankelijk.
En buiten de Bosniakken, Bosnische Serviers, Serviers, Montenegrijnen, Bosnische Kroaten en Kroaten, ook nog een flink contigent Al Queda strijders uit Jemen en Saoedi-Arabië.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In ieder geval bedankt, waar ik ook achter probeer te komen is wat is bijvoorbeeld het verschil tussen Bosnische Kroaten en Bosnische Serviers? Vanwaar heten zij beide Bosniers maar bestrijden zij elkaar toch?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat heeft een lange geschiedenis en te maken met de Turkse overheersing. De Turken zijn eeuwenlang de baas geweest in dat gebied. In een notendop: voor de komst van de Turken waren de mensen in dat gebied christelijk (orthodox,zoals in Griekenland en Rusland) of Katholiek (groot deel van de Koroaten) Tijdens de overheersing door de Turken zijn de Bosniers (voor het merendeel) moslim geworden. Die tegenstelling is al heel oud.
Na de tweede wereldoorlog was er een leider, Tito, die de verschillende bevolkingsgroepen goed onder controle had. Er leek dus niets aan de hand. Maar na zijn dood laaiden de oude tegenstellingen weer op.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zeer bedankt
Ik denk dat je religieuze groepen bedoeld,aangezien dat je deze vraag onder religie plaatst.
In het onderstaand stukje krantenartikkel wordt het antwoord op uw vraag mooi verwoord.

Een kop boven een reportage in de San Antonio Express-News van 13 juni 1993 verkondigde: „Religieuze hoofden moeten einde maken aan ellende in Bosnië”.

In het artikel werd gezegd: „De Rooms-Katholieke Kerk, de Oosters-Orthodoxe Kerk en de Islam . . . kunnen de verantwoordelijkheid voor wat er gebeurt niet van zich afschuiven. Deze keer niet, niet nu de hele wereld elke avond kijkt. Het is hun oorlog. . . . Het principe dat religieuze leiders verantwoordelijkheid dragen voor gewapende conflicten is duidelijk. Met hun duimendikke vroomheid alleen al ruien zij ertoe op, door eenzijdig, slechts één partij, hun zegen te schenken
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat fijn om even lekker af te kunnen geven op andersgelovigen he :)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Soms is het triest de realiteit te moeten schrijven.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zegt ze met duimendikke vroomheid, al opruiende...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
'ze' is dan die krant ...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Jij plaatst het en zegt dat het "mooi verwoord" is. Dus 'ze' is jij.