Hoe kunnen er blanke en donkere mensen zijn ontstaan?

Hoe hebben er donkere mensen kunnen ontstaan, want als er twee blanken mensen zijn, kunnen ze toch nooit een donker kindje krijgen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
7.8K

Het beste antwoord

Dat komt door vitamine D.

Mensen in Europa hebben amper vijfduizend jaar een blanke huidskleur. Dat concluderen Noorse wetenschappers in een nieuwe studie.
Voor deze tijd hadden zelfs bewoners van Groot-Brittannië en Scandinavië een donkere huid. De wetenschappers van de universiteit van Oslo beweren dat mensen met een lichte huidskleur ongeveer 5500 jaar geleden de overhand kregen in Europa, doordat de eerste volken landbouw gingen bedrijven. In het landbouwvoedsel zat veel minder vitamine D dan in het eten van de jager-verzamelaar.

Mensen maken ook zelf Vitamine D aan in zonlicht. Een blanke huid is hier beter voor geschikt dan een donkere huid. Blanke personen hadden daardoor een evolutionair voordeel ten opzichte van hun donkere medemens.

Eerdere onderzoeken hebben aangetoond dat een gebrek aan vitamine D kan leiden tot veel medische kwalen, zoals diabetes, hartfalen en een slecht functionerend immuunsysteem.

De andere bron maakt duidelijk dat blauwe ogen en een lichte huidskleur een voorkeur had bij de keuze van de partner en dat helpt dan nog extra mee.

Door een mutatie en voorkeur en voordeel in deze delen van de wereld werd blank dus uiteindelijk de 'overheersende' kleur hier.