klopt het dat karl marx, later in zijn leven, ooit heeft gezegd dat (uitspraken in) het Communistisch Manifest verouderd waren?

dat wordt althans gezegd door Lenin in Staat en Revolutie

Toegevoegd na 2 uur:
wauw Simon, geweldig antwoord. ik heb hier alleen een versie van 1847, waar heb jij het voorwoord van 1872 vandaan?
overigens: het Manifest is toch gepubliceerd in 1848?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden

Het beste antwoord

Ja, dat heeft hij in het voorwoord bij een heruitgave van het Manifest in 1872 gezegd:

‘Voorts spreekt het vanzelf dat de kritiek op de socialistische literatuur thans leemten vertoont omdat ze slechts tot 1847 loopt, en eveneens, dat de opmerkingen over het standpunt der communisten tegenover de verschillende oppositiepartijen (hoofdstuk 4), ofschoon in hoofdtrekken nog altijd juist, toch in haar nadere uitwerking heden ten dage reeds daarom verouderd zijn, omdat de politieke situatie heel anders is geworden en de historische ontwikkeling het merendeel der daar opgesomde partijen uit de weg heeft geruimd. Intussen, het Manifest is een historisch document geworden en wij achten ons niet meer gerechtigd er veranderingen in aan te brengen.’

Toegevoegd na 18 minuten:
"Tot 1847": Het Communistisch Manifest dateert van december 1847.

Toegevoegd na 3 uur:
Het Manifest is gepubliceerd in dec. 1847 / jan. 1848.
Het voorwoord van 1872 staat onder meer hier:
http://www.ibiblio.org/ml/libri/e/EngelsFMarxKH_ManifestKommunistischen_s.pdf
SimonV