Hoe waren de huizen van 1900 - 2000?

Zeg maar hoe de huizen eruit zagen, en hoe het toen gewoon was.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3.5K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
van 1900 tot 2000 is wel een hele lange tijd, de huizen zijn erg verandert in die periode, het is dan ook moeilijk om een antwoord te geven, bijna alle huizen die je nu ziet zijn in de vorige eeuw gebouwd.

Antwoorden (6)

kijk maar om je heen, er zijn meer huizen uit de vorige eeuw dan huizen uit deze eeuw.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je bedoelt waarschijnlijk hoe de huizen er 2000 jaar geleden uitzagen? Dar hangt van de plaats af. Meestal waren dat eenvoudige huizen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik woon zelf in een rijtjeshuis uit het jaar nul. Nou die huizen zijn ten eerste heel klein en in mijn huis zie je in de woonkamer een nis wat warschijnlijk vroeger een bedstee is geweest. Maar dat is niet helemaal zeker. Verder heb ik achter het huis nog een stenenbak (zit vast aan mijn huis) met twee kleppen. Daar werden vroeger resten van kolen ingegooid.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Van de stad Utrecht wordt dat bijgehouden op de website van het UtrechtsArchief..
kom je hele leuke foto's tegen, vooral wanneer je uit Utrecht zelf komt!

Geef een straatnaam op in dit scherm, en een jaartal, en het type beeldmateriaal.. en je kan effe lekker een uurtje zoet zijn met nostalgische fototjes te kijken.. :D
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1900 minus 2000, dan kom ik uit op 100 jaar voor Christus.

Bestel het boek in de link, en je weet hoe de huizen eruit zagen.

John Clarke: The Houses of Roman Italy, 100 B.C.-A.D. 250: Ritual, Space, and Decoration
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
je kwam binnen in een portaaltje, soms was er een w.c. maar die kon ook buiten staan, een kleine keuken met een aanrecht waarop petroleumstellen, een ingebouwde kast voor de spullen, soms met een trapje naar beneden
als kelder.
een douche was er niet, je waste je in de keuken.
een kleine huiskamer waar een tafel en een paar stoelen konden staan.
als er veel kinderen waren werd er gewoon een plank over 2 stoelen gelegd.
boven kleine slaapkamers, waar netaan een bed en een stoel kon staan, misschien nog een kastje.
onlangs was ik bij iemand, die nog in zo'n klein huis woonde,ze had boven 2 slaapkamers, vrij klein, maar dat waren oorspronkelijk 4 kamers.
Je had natuurlijk omstreeks 1900 ook heel grote huizen,als je in amsterdam de grachtenhuizen ziet, vanaf buiten gaat er een trapje naar beneden, achter die deur was het domein van het personeel, de keuken en de proviandkast en de huishoudster sliep daar ook.
boerderijen hadden ook inwonend personeel, maar die sliepen boven de koeien, op de hooizolder.