Waarom hebben de Duiters alles zo grondig schriftelijk vastgelegd in de Tweede Wereldoorlog, dat was toch niet zo slim?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

Het was niet de bedoeling om de oorlog te verliezen. Dus de vastgelegde 'experimenten' dienden een hoger doel van het derde rijk.
12 jaar geleden

Andere antwoorden (10)

Er is niets doms aan om je administratie op orde te houden.

Duitsland was (en is) erg bureaucratisch. Met veel ambtenaren in dienst was het wel een vereiste om alles vast te leggen, dit in verband met verantwoording, etc.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Minnengever is zeker iemand die nooit papieren bewaart voor de belastingaangiftes?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Denk het ook ja.
Omdat ze een nieuw rijk aan het bouwen waren. Dan is papier werk toch belangrijk!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Sommigen kunnen niet tegen de waarheid.
Maar gebeurt is gebeurt. De huidige duitsers zijn gewone nette mensen hoor.
Maar die minnen?
Ze vonden zich zelf wel slim. De oorlog verliezen was immers volstrekt uitgesloten.Men wilde weten hoeveel joden er waren,en hoe lang het duurde om ze uit te roeien.Dus alles moest vast gelegd worden om bij te houden hoe de klus vorderde.Ook werd bij gehouden hoeveel de bezittingen van de joden waard waren.De opbrengst werd gebruikt om zo veel mogelijk de onkosten te dekken van alle trein transporten en de kosten van de vernietigingskampen.En ja daar is een hele administratie voor nodig.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Om efficient te werk te gaan hadden de Duitsers wel een goede administratie nodig. Verreweg het meeste ervan hebben ze vlak voor het einde van de oorlog verbrand, zodat ze hoopten dat de geallieerden niet erachter zouden komen wat er precies in de kampen gebeurde en hoeveel mensen de duitsers omgebracht hadden..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vergeet niet dat de hele insteek van wat wij (terecht) zien als oorlogsmisdaden was dat het allemaal op de één of andere manier moreel gerechtvaardigd was. Ziek maar waar: vanuit die visie viel er niets te verbergen.

Dus vanuit efficiëntie werd de vernietiging van Joden, gehandicapten, zigeuners, homo's etc. keurig gedocumenteerd. Zij werden toch niet gezien als volwaardige mensen, dus waarom geen administratie bijhouden van hoe de Endlösung vordert? En alle medische experimenten met niet-volwaardige mensen dienden een hoger doel, dus natúúrlijk schrijf je alles op voor het nageslacht.

Doodeng natuurlijk, dat het blijkbaar zo gemakkelijk is om zó veel mensen aan dergelijke dingen te laten meewerken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dat laat dus zien hoe arrogant ze waren, ze dachten de oorlog toch wel te winnen dus hielden alles precies bij voor achteraf.

Toegevoegd na 20 seconden:
trouwens, als je niet arrogant bent begin je waarschijnlijk ook geen oorlog.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat kwam /komt door de Duitse volksaard, de z.g. pünktlichkeit. Alles, maar dan ook alles zou gedocumenteerd worden. Als er verantwoording moest worden afgelegd,stond alles zwart op wit en daar doen veel onderzoekers nu hun voordeel mee.
Ik denk,dat je doelt op het nieuwe programma van MAX?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het was niet het bedoeling dat Duitsland ging verliezen, en het doel van administratie is om een goeie overzicht te hebben.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ze dachten nimmer dat ze de in deze oorlog wel eens zouden kunnen verliezen.

maar nu de andere kant. Omdat de nederlanders zo punctueel iedereen in het gba inschreef met daarbij de aantekening dat iemand joods was konden de duitsers hier massaal gebruik van maken.

Was men niet zo puntueel of hoe je het dan ook mag noemen dan hadden ze nooit zoveel joden kunnen ombrengen.

Erg he die wetenschap. Iemand had toen de fik erin moeten steken in alle gba registers,

Ik snap nog steeds niet dat het verzet dat niet heeft gedaan.

Misschien een nieue vraag!!!!

Dofa
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk dat het ook hoort bij zo'n regime, dat ze zo veel administratie hebben. De Napoleontische tijd was enorm bureaucratisch en ook in de Sovjet Unie werd alles vastgelegd. Op 9 november 1989 ontplofte in het Kremlin een kachel doordat, onder andere, KGB agent Poetin overuren draaide om alle documenten op te stoken.