De Slangengodin dateert uit de Minoïsche beschaving op Kreta.
We moeten deze figuur niet verwarren met Medusa uit de Griekse mythologie.
Aangezien er volgens mij geen duidelijke naam uit die tijd is overgeleverd houdt men het thans op de benaming "Slangengodin".
Op wikipedia vond ik nog deze afbeelding

Toegevoegd na 7 uur:
De suggestie dat de naam "Minoan" zou zijn berust op een misverstand: het is het Engelse woord voor Minoïsch(e) als in "Minoan civilization"
De herkomst vond ik op wikipedia:

"The term "Minoan" was coined by Arthur Evans after the mythic "king" Minos.[5] Minos was associated in Greek myth with the labyrinth, which Evans identified with the site at Knossos."
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, dat het Medusa niet is, dat weet ik.
Het ging mij specifiek om haar naam. Naar alle waarschijnlijkheid is slangengodin dan haar enige naam. Haar ''eigen naam'' zal wel niet bekend zijn dan.
Toch bedankt voor dit uitgebreide antwoord!

Andere antwoorden (1)

De slangengodin op Kreta heet Minoan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hee thanks had zelf al gezocht, maar niks gevonden.
Toen ik zelf op Kreta was, gevraagd aan locale bewoners, maar zij wisten het niet! Heb zelf een mooie kleine replica van haar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Graag gedaan! Ik had ook geen idee wat het eerst was, maar aangezien ik ook naar Kreta ga komende vakantie was ik wel benieuwd geworden wat het was en hoe wat haar naam was.
rose
12 jaar geleden
Ik vind de bron twijfelachtig. Ik vind nergens ondersteunend bewijs of ondersteunende informatie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volgens mij is het woord "Minoan" geen naam maar het Engelse woord voor "Minoïsch(e)". Voorbeeld: Minoan civilization De herkomst wordt verklaard op wikipedia: "The term "Minoan" was coined by Arthur Evans after the mythic "king" Minos.[5] Minos was associated in Greek myth with the labyrinth, which Evans identified with the site at Knossos."
rose
12 jaar geleden
Het lijkt mij dat je gelijk hebt, koosknip.