Zijn er indicaties dat het verhaal van het leven van Jesus op een daadwerkelijke persoon gebaseerd is?

Uiteraard buiten wat er in de bijbel geschreven staat..

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Nee, er zijn in totaal maar vier referenties uit die tijd naar Jesus uit de bijbel. En die zijn of betwijfelbaar (chrestus is een normale naam voor een slaaf, betekent 'handig') of niet firsthand (Tacitus, Josephus en Suetonius waren niet eens geboren in 30AD).

Maargoed als zouden vier 100% kloppen dan nog is natuurlijk erg laag voor iemand die zoveel zou hebben gedaan. Zeker als je bedenkt dat andere Jesia (?) uit die tijd zijn waarvan zeker is dat het verhaal van de bijbel daar niet over gaat. maar wel uitvoerig over is geschreven zoals Jesus ben Gamal, een priester of Jesus ben Sirach, een schrijver, ect. Zelfs in de bijbel komt die naam gewoon voor.

Overigens komt er in de Joodse geschriften (Talmoed Sjabbat 104b, Sanhedrin 67a) wel een Jesus Ben-Stada voor. Dit was het buiten echtelijke kind van een kapster die Miriam ben Stada heette en ene Pappos Ben-Jehoeda.

Jesus zou aan zwarte magie doen aan en daarvoor door de Romeinen op de avond voor Pesach (Lentefeest/Pasen) gekruizigd zijn. Maar dit gebeurde 150 jaar na Christus.

Overigens is kapster in het Aramees is Megadla Nasjia. En Maria in het Aramees is Miriam.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
rose
13 jaar geleden
Je nee is iets te stevig, denk ik, hij vraagt immers naar indicaties, niet naar bewijzen...

Andere antwoorden (4)

Ik denk zelf van wel. Er zal in het verleden een hele slimme man geweest zijn die gewoon slimmer was dan gemiddeld. Waardoor men dacht dat hij speciale gave had en misschien hij zelf ook.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Indicaties zijn er zeker:

De Romein Tacitus, die als één van de nauwkeuriger historici uit de oudheid wordt beschouwd, vermeldde in de eerste eeuw de bijgelovige “Christenen” (“vernoemd naar Christus”) die tijdens de heerschappij van Tiberius onder Pontius Pilatus leden.

Suetonius, de belangrijkste secretaris van Keizer Hadrianus, schreef dat er een man was met de naam Chrestus (of Christus) die in de eerste eeuw leefde (Annalen 15.44 ).

Flavius Josephus is de beroemdste Joodse historicus. In zijn Antiquitates refereert hij aan Jakobus, “de broer van Jezus, die de Christus werd genoemd”.

De Babylonische Talmoed (Sanhedrin 43a) bevestigt de kruisiging van Jezus op de vooravond van het Pesach-feest, en de beschuldigingen aan het adres van Jezus dat Hij aan toverij zou doen en Joodse afvalligheid zou aanmoedigen.

Of er echt harde bewijzen (harder dan deze sterke aanwijzingen) zijn? Ik geloof dat ze zover nog niet zijn.
13 jaar geleden
Jezus is feit! Alpha en Omega!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, er bestaan Joodse en Romeinse bronnen uit de 1e eeuw die melding maken van Jezus.

De Joodse geschiedschrijver Josephus beschrijft een leraar en wonderdoener met de naam Jezus.
De Romein Tacitus vermelde dat Christus in de tijd van Tiberius terechtgesteld werd door de landvoogd Pontius Pilatus