Wie heeft bedacht dat je bij het zien van Abraham of Sarah een pop in je tuin krijgt? Of waar komt deze traditie vandaan?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.6K

Het beste antwoord

In sommige delen van ons land wordt de 50ste verjaardag zo bijzonder gevonden, dat hij speciaal gevierd wordt.
In de streek tussen Hoorn en Enkhuizen, maar ook in de Haarlemmermeer, in Waterland, in het Gooi, en in
Gaanderen (Achterhoek), bestaat het gebruik om de jarige een 'Abraham', of 'Vader Abraham', te sturen.
Dat is een brood- of banketpop die als een oude man met bril, pijp, staf en een baard van watten wordt 'aangekleed'.

Geschiedenis

Het gebruik zou berusten op de tekst van Johannes 8:57. Volgens die uitspraak zou iemand die 50 jaar wordt,
Abraham zien: "U bent nog geen vijftig jaar en u zou Abraham hebben gezien?"

Het is niet bekend tot welke tijd het gebruik teruggaat, maar tegen het eind van de jaren vijftig van de 20ste eeuw
kwam het, en toen vrij algemeen, weer terug.

Nederland maakte algemeen kennis met het smakelijke gebruik, toen koningin Juliana op 30 april 1959
(en prins Bernhard op 29 juli 1961) zo'n Abraham,van forse afmetingen, werd aangeboden.
Vervolgens maakte het Station voor Maalderij en Bakkerij in Wageningen het plan bekend de Abraham-traditie in
ere te herstellen, en voor het bereiden van deze poppen wenken te geven.

Toegevoegd na 1 minuut:
Later werden er steeds meer versieringen aan de poppen gegeven en nog later werden er poppen in de tuin gezet.