Hoe zou Europa eruit hebben gezien als Duitsland de tweede wereldoorlog had gewonnen?

Zou Nederland dan nog bestaan? Zou de Europese unie er dan ooit zijn gekomen? Zouden sommige landen zich hebben samengevoegd?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
16K

Het beste antwoord

De hele wereld zou er anders uitgezien hebben. Ik denk niet dat er een EU was gekomen. Zelfs als een post WOII Duitsland uit elkaar valt na Hitlers dood heb je nog steeds het punt dat: de communistische USSR niet op die manier zou bestaan, Japan zou er heel anders uitgezien hebben (na WOII most Japan noodgedwongen een andere koers varen omdat ze als deel van de capitulatie geen leger meer mochten hebben), en de VS alleen zou staan tegenover een oppermachtig Japan en een dominant Duitsland. Dus zelfs als de VS dat als land overleefd het niet dezelfde economische groei kon doormaken. Tijdens WOII hoefden de VS zich niet erg druk te maken voor gevechten op het Amerikaanse continent. Met de USSR en Engeland weg en de koloniale legers van Engeland, Frankrijk en Nederland uitgeschakeld houd je niet veel buffer over. Bedenk dat WOII ondanks de enorme productie capaciteiten van de geallieerden nog behoorlijk kantje boord was.
Een reden voor een EEG als tegenhanger van de economische blokken Japan en VS heb je dan dus niet nodig. Een NAVO tegen de communisten van de USSR ook niet.
Je kan wel zeggen: maar de VS had dan atoombommen gehad. Natuurlijk maar ze moeten ze dan nog wel bij hun doel zien te krijgen en met WOII gewonnen door de as mogendheden houd dat ook in dat die veel meer luchtafweer zouden hebben dan ze nu in 1945 hadden. En lange afstandsraketten hebben de VS voornamelijk gekregen uit materiaal dat ze van de Duitsers hebben veroverd. Hetzelfde geld voor supersonische vliegtuigen.

WOII heeft zulke waanzinnige verschuivingen wereldwijd veroorzaakt in zowel de kaart, als het menselijk denken als technologische ontwikkelingen als economisch dat je echt niet goed een idee kan maken hoe de wereld er uit zou zien bij zulke dramatisch grote alternatieven als een WOII dat gewonnen is door de duitsers of een wereld waarin WOII niet plaatsvind (al doen de mensen achter Red Alert daar een leuke gooi naar).
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

De Europese Unie zoals we die nu kennen zou er zeker niet zijn. Waarschijnlijk waren we wel op een of andere manier een eenheid geweest maar dan onder duitse heerschappij. NL zou dan misschien als provincie bestaan. Maar we moeten ook de mogelijkheid bedenken dat in de loop van de tijd er weer opstanden en oorlogen zouden zijn gekomen, dus dat we uiteindelijk alsnog gesplitst zouden zijn, maar dan zou het wel heel anders zijn dan nu.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Er zouden eerst partisanen her en der de opstand begonnen zijn. Later beter georganiseerd met hulp van de vs en tenslotte zou na een periode van 5 à 10 jaar het regime volledig omvergeworpen zijn. Europa zou sneller gekomen zijn als nu omdat men dan de noodzaak eerder had begrepen van de verenigde staten van europa. nederland, belgie zouden nog bestaan als regio's.Het is wel zo dat frankrijk een sterkere rol zou hebben opgeisd omdat De Gaulle als eerste staatshoofd zich nadrukkelijk een rol heeft toegeigend met de steun van Eisenhower en Churchill.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Het zijn altijd de plannen van Hitler geweest om heel Europa (zoals we dat nu kennen) te annexeren
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dan zouden in de zomer de stranden overbevolkt zijn, van de Zeeuwse kust tot en met de Waddeneilanden, met Duitsers die kuilen graven en lunchen met Bratwurst met curry...

O, wacht...

:-)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Wat als?? het blijven onbeantwoordbare vragen.

Duitsland was misschien zelf uit een gevallen onder de druk van de grote van het 'rijk'. De rol van Rusland zou na 1945 er heel anders uit gaan zien, omdat er een derde grootmacht in het spel zou zijn naast Rusland zelf en Amerika, de oorlog met Japan was dan misschien anders verlopen.

Het is niet te voorspellen, omdat er zoveel factoren in het spel waren destijds die een verlies voor Duitsland onvermijdelijk maakten, zoals de ontwikkeling van de atoombom, (hoewel die nooit tegen duitsland is gebruikt) maar wel toonaangevend is geweest voor de periode na 1945
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Als Duitsland de oorlog had gewonnen hadden we nu ook een Europese Unie gehad. Maar dan onder een ander naampje. Dritten Deutsche Reich of zoiets dergelijks.
We hadden elke dag de Hitlergroet moeten brengen, Swastika's als veelvoorkomend logo enz.. Opzich geen probleem, we hadden niet beter geweten. Van de vernietigingskampen had niemand wat af geweten, en het Jodendom zou enkel bestaan in geschiedenisboeken, uiteraard niet positief beschreven.

China had dan trouwens ook niet zo groot geweest. Hitler had een pesthekel aan alles wat communistisch was, dus hij zou China plat hebben gegooid na Rusland. (Nazi-Duitsland had de beste lange-afstandsraketten ter wereld).

Al met al niet zoveel spannends denk ik.... Duits was wel een wereldtaal geweest, maar niet de voertaal, ik denk dat je in 60 jaar niet de moedertaal van een land kan veranderen.

Nogmaals, als het echt was gebeurd hadden we simpelweg niet beter geweten, en waren de donkere kanten van de nazi's ons niet bekend geweest.

Ik ben in ieder geval reuze blij dat Stalin niet tot West-Europa heeft door kunnen dringen! :)